Ken Levine på Irrational röjer att fladdermannens äventyr var en mustig inspirationskälla.

#Bioshock Infinite ser ut att bli något extra, inte minst om man utgår från spelets första kvart. #Irrational Games har nu röjt att de bland annat ser #Batman: Arkham Asylum som en stor inspirationskälla, och då med betoning på dess sätt att förändra narrativet när du återbesöker områden.

– En av sakerna som är så fantastiska med Arkham Asylum är att det i vissa fall har liknande struktur som Bioshock men en av spelets större innovationer är att när du kommer tillbaka till ett område så lägger de grund för ett helt annorlunda narrativ, säger Ken Levine till Eurogamer.

– Jag tänker att vi till väldigt stor grad inspirerades av det. I Bioshock 1 hade vi bara respawning när du kom tillbaka till ett område, så jag tänker att när vi får dig att återbesöka ett område så vill vi göra det på ett sätt som känns annorlunda och meningsfullt.

Ett släpp nästa år till Windows, Xbox 360 och Playstation 3 är vad som är väntat.

Skicka en rättelse