Det luddiga begreppet "nästa generations spel" har använts i var och varannan intervju sedan Xbox 360 gjorde entré. I många fall innebär det bara fler polygoner och vassare texturer men enligt Chris Williams från #LucasArts räcker inte det.

- It?s disappointing to see the number of next generation games out there that are really current generation games with better graphics. We are committed to next-gen gameplay, to experiences that are different. The tent poles of that are doing innovative things with character and with story, säger han i en intervju på Next Generation.

Vidare berättar han om deras samarbete med tre olika firmor som på olika sätt bidrar till deras vision av framtidens titlar. Från Industrial Light and Magic får de grafikverktyg och firman NaturalMotion bistår med avancerad artificiell intelligens som ska bygga på simulering av reaktioner snarare än inlärda diton. Den tredje och sista pusselbiten är enligt Williams företaget Pixelux som i likhet med välkända #Havok utvecklar mjukvarufysik.

Frukten av detta samarbete får vi inte se än på ett tag men två titlar ska vara i görningen. Läser man mellan raderna kan man ana att det rör sig om en viss rymdsaga och en pisknärtande äventyrare.

Skicka en rättelse