Xevious-remaken i 3D tar "20 gånger tiden för en vanlig portning", säger Nintendo-utvecklaren Takao Nakano.

#Nintendo gör som bekant om klassiker som #Excitebike och #Xevious i 3D, men nyversionerna har krävt betydligt mer jobb än väntat för företaget. Xevious-ansvarige Takao Nakano säger att den extra dimensionen tillför helt nya gameplay-problem som inte återfanns tidigare.

En hel del kod fick skrivas om totalt.

– I originalversionen så förlöper spelet på en plan yta. Men i den nya versionen syns spelarens skepp Solvalou sväva i luften. Om bomben plötsligt dyker upp – zing! – på samma höjd som Solvalou... Blev vi typ... "Öh? Något känns inte rätt! Allt är knasigt!", säger Takao Nakano.

– Spelet var gjort i 2D, så bomberna träffar Solvalou i samma ögonblick de avfyras. Men för 3DS-konsolen behövde vi skapa en intervall mellan att de avfyras till att de träffar. Det fanns en hel del oförenligheter som denna.

Takao Nakano avslöjar också att en 3D-version av klassiska NES-liret Tennis var planerad. Den fick kastas i sophögen på grund av alldeles för omständiga programmeringsproblem gällande kollisionshanteringen för bollen och racket när spelet skulle överföras till tre dimensioner.

– Det skulle ha tagit lika mycket tid som att göra ett tennisspel från scratch, säger Takao Nakano.

Förutom Xevious och Excitebike är fler 3D Classics-återupplivningar på väg.

Bilden: Takao Nakano i mitten, Kenta Tanaka till vänster och Daiji Imai till höger.

Det är bara första som är värt att spela. Redan N64 versionen var långsammare, tristare, hade sämre musik. Samma gäller Mario Kart till N64 som var segt och hade fuskande AI. Mario spelen tycker jag fortfarande är kreative. Galaxy skiljer sig mycket frå... 14/07 Revolutionerade? Det om något är att överdriva, det var ett helt ok spel med Mario i huvudrollen. Jag älskar vissa Mario-spel. Men jag tycker fortfarande att Nintendos brist på kreativitet borde slå tillbaka hårdare än vad det gör. Att endast förlita... 14/07 Kan det vara så att inga utvecklingsbolag ställer upp på Nintendos lincensvillkor längre? Det är ju lite andra artiklar om Nintendos hämmande inverkan på 3e-partsutvecklare. Så vad gör man då - samma som SVT: - Vi kör allt i repris!!!!! 14/07 I detta fall spelar det iprincip ingen roll vad du tycke... Som Super Mario Galaxy funkar och hur mycket bättre det är sin sina föregånare. Spelet revolotionerade plattformsgenren och KLART som fan man använder samma karaktär om det ger vinst? Mario är... 14/07 CoD är såklart också en fet mjölkning(Och dom kommer undan med det, så visst). Men Nintendo har hållt på betydligt längre än Activision. Jag tycker inte skillnaderna är tillräckligt stora för varje spel för att kunna rättfärdiga återanvändandet av licen... 14/07 Mycket skillnader har hänt. Men om du nu påstår dom mjölkar, ser du övergången från sig Mario 64 och Sunshine till Galaxy som mjölkning? Det är ju inte heller mjölkning om dom inte SPAMMAR ut spelen år efter år som det som händer med COD. 14/07 Att lägga på små förändringar på ett spelkoncept så som det varit i framförallt Zelda är knappast något annat än mjölkning. Jag förstår inte hur ett spel som Twilight Princess kan bli så hyllat när det har hänt så lite mellan spelen. Inga andra spelföre... 14/07 Inte i main serien. Klart Mario används till Baseboll, fotboll, mario party och annat men menar main serien som helhet. 14/07 Är du seriös? Nintendo gör ju inget annat än att mjölka sina gamla licenser. 14/07 Mjölka Mario och Zelda? Hur mjölkas dom? Som sagt tidigare så medför varje nytt Zelda eller Mario spel faktiskt något nytt även om grunden är densamme. Ocarina of time --> Twilight Princess Mario 65 --> Super Mario Galaxy Väldiga förbättringar. Ingen... 14/07
Skicka en rättelse