Brädspelsmannen från Portugal förklarar varför han inte ger sig i varumärkestvisten med Trenched – planerar eget spel.

Vi har tidigare skrivit att Tim Schafers efterlängtade Xbox Live Arcade-spel #Trenched är försenat i Europa, och att det beror på en varumärkestvist med en portugisisk brädspelsdesigner. Rui Alípio Monteiro håller nämligen rättigheterna till "Trench" i delar av Europa, och han förklarar Trenched-blockeringen med att han själv tänker släppa ett videospel.

Brädspelet Trench fokuserar, liksom Trenched, på militärkrigföring och första världskriget. Via portugisiska företaget Criações a Solo förklarar nu Rui Alípio Monteiro sin sida av historien för Eurogamer – du läser brevet nedan!

Klicka för mer information

"The board is in the shape of a diamond with two horizontal lines suggesting the Trenches, and the pieces are pyramid-shaped. All this symbolizes a classic military confrontation on real battlefields.

"The game has an elegant design, innovative and solid game dynamics. On the line of the great classic games, it has the potential to be played and sold all over the globe.

"Always bearing the international market in mind, and after legal advice, Rui Alípio Monteiro registered the brand both in Portugal and internationally. In September 2009, he was granted the Trademark Registration Certificate for Trench nº 007508501 in the European Union. On 18th June 2010 he applied for the Trademark Registration of Trench in the USA, whose registration was granted on the 15th March 2011 under the Register nº 85066103.

"He also owns the international Certificates regarding the visual aspect of the game and components. Although the original idea was to produce a board game, he has also registered the trademark for electronic Games, since part of Rui Alípio Monteiro's global project is to turn Trench into an appealing electronic game, already in the development phase.

"Criações a Solo has paid full attention to this leading project and the game gained a reputable list of triumphs filled with praise from both private and public Portuguese entities.

"All this has put Criações a Solo in evidence during their presence at the Nuremberg Toy Fair 2011 in Germany. Those who appreciate strategy games became very interested on Trench, including Chess fans. Thus, we can say that the Portuguese entrepreneurs and creators are conquering their well-deserved place internationally.

"Currently, Trench is on the production phase by the hand of the well-know Portuguese publisher Runadrake, LDA. and has already an exclusive distributor for Portugal and Spain, SR. BRINQUEDO, LDA. Many news are still to come regarding Trench, that will be at the next Essen Fair in Germany.

"Criações a Solo of Rui Alípio Monteiro and the pioneer project Trench are not related to and are chronologically previous to the XBLA game named Trenched, recently launched by Microsoft.

"This company, until the present date, has never contacted nor has any relation with Rui Alípio Monteiro. Criações a Solo and Rui Alípio Monteiro, taking into account all investment already made, cannot do anything else but to obviously defend all their author's copyright and intellectual property against any infringements, as any designer would, and perpetuate their creation with the main goal of putting Trench in the international Hall of Fame of both classic electronic and board games."

Det är fortfarande oklart om, och i sådana fall när, Trenched kan släppas i Europa. Ett alternativ är givetvis att helt enkelt byta namn på spelet.

Lagen är inte så svart på vitt. Han har "Trench", inte Trenched. Det är därför det talas om "försening" och inte ett stopp. 14/07 Det har ju definitivt med varandra att göra. Du läste väl "Rui Alípio Monteiro's global project is to turn Trench into an appealing electronic game, already in the development phase." Portugisen har eget spel på gång, både som brädspel och elektronisk... 14/07 Vet inte riktigt var du kommit till insikten att du känner mig bättre än jag gör och vet vad jag tycker och tänker. Hade Tim gjort ett brädspel som även liknade det andra så hade jag kunnat förstå argumenten. Men som det är nu, icke. 14/07 Spela inte dum. Hade nyheten varit "Battlefields 1942 stoppas, Dice stämmer skiten ur dom" så hade du och alla skrivit "Bra! Rätt åt dom!". Battlefield(s) är väl lika o-unikt som trench, om inte mindre unikt till och med. Själv hoppas jag detta blir kla... 14/07 Spela inte dum. Här handlar det om en person som gör en produkt som inte har något med den andra att göra och sätter pinnar i hjulen i brist på bättre saker att göra. Hade namnet varit mer unikt och inte bara något som användes 90% i kriget så hade det... 14/07 Man kommer ju liksom inte runt skyttegravarna hur man än gör när det gäller första världskriget. Blir liksom lite som att försöka trademark:a världshistorien. 14/07 Battlefields 3? Starcrafted 2? Call of Duties? Vill du verkligen ha en värld där du får läsa det finstilta 500gr för att hitta exakt rätt vara du vill ha, och folk dagligen häver ur sig nya varor som påminner om dom mest populära varorna för att försöka... 14/07 Hans spel heter "Trench". Namnen är inte identiska. Sluta försöka marknadsföra genom andras produkter. 13/07 Japp, han har helt rätt och verkar ju rätt seriös i sin satsning. Dags för Schafer & Co att inse läget och bita i det sura. Nytt namn helt enkelt. 13/07 Hans spel heter Trench, Tims spel heter Trenched... what's the F-in problem? Så löjligt sånt här. 13/07
Skicka en rättelse