Mannen bakom Electronic Arts, Trip Hawkins, säger att Nintendos affärsmetoder är medeltida och hämmar tredjepartsutvecklarnas kreativitet.

Mannen bakom #Electronic Arts, Trip Hawkins, sade under Gamesbeat-mässan i San Francisco häromdagen att #Nintendos affärsmetoder är medeltida och att företaget hämmar tredjepartsutvecklarnas kreativitet. Som exempel tar han EA självt, som i början av 1990-talet valde att stödja #Sega mer än Nintendo just eftersom Mega Drive var mer öppen hårdvara.

– Titta på den stora vida webben och hur många fantastiska företag som byggts på den öppna plattformen. Nintendo är ett otroligt, enastående företag – men hur många [tredjeparts]företag har byggts upp tack vare Nintendos konsoler de senaste 25 åren?, frågar sig Trip Hawkins.

Han säger också att tiden för plattformsexklusiviteter är ute.

– Det är inget snack om att det pågår ett krig för att vinna utvecklarnas hjärtan och tankar. De kommer att avgöra vilken feodalherre som vinner eller förlorar. Tiden när man satsade allt på en plattform är över.

Trip Hawkins var med om att starta Electronic Arts 1982. Nu är det dock evigheter sedan han var involverad i företaget. I dagsläget basar han över studion Digital Chocolate som fokuserar på socialt spelande.

Det kommer antagligen komme 2-10 multiplattformsspel, men både sony och microsoft kommer troligtvis komma med sina egna konsoller som inehåller bättre hårdvara och Nintendo kommer återigen hamna på hyllan. 15/07 Jo, det är väl så det startade, men det är ju inte alls ovanligt med åsikten att det gick överstyr även om det är svårt att komma ihåg källorna man kunde citerat i detta fall med tanke på hur många år som gått :) SNES var den bästa konsollen någonsin... 15/07 Jag skulle vilja ändra det där till att "där kapiceteten används för att köra ooptimerad kod och fulhack som suger musten ur maskinen". Dessutom, hur många gånger har jag nästan kräkts när jag ser "don't turn off your machine when this icon is flashing"... 15/07 Intressant att både Apple och Nintendo nämns här i tråden i en negativ bemärkelse - två företag som inte bara lyckats skapa varumärken som folk kommer ihåg men som också inbringat oerhörda mängder pengar och varit väldigt innovativa och framåt när det... 15/07 Dom hade rigorösa krav på alla licensierade nintendospel som släpptes för att företag inte skulle släppa en massa skit. Det är lätt att se vad som händer om företag får fria händer, kolla bara på android market kontra appstore, t.e.x. Själv föredrar jag... 15/07 Det är inte konstigt alls att han har denna åsikt. Trots allt var Nintendo riktigt jävliga då de var herrar på täppan, med rigorösa krav på varenda utvecklare som släppte spel på deras konsol, det var ju inte så att de gillade att ge folk fria händer... 15/07 Om man ska få in mer pengar kan jag se multiplattforms utveckling gynnande. Men generellt är det bättre o göra ett spel till en plattform. Det finns många spel som inte borde kommit till PC tack vare att dem va dåligt portade på det sämsta möjliga vis.... 15/07 "Jag skulle vilja säga att multi-format är jättebra. När det fungerar och jag väntar fortfarande på att det görs på ett bra sett som tillgodoser alla plattformarnas fördelar och kapacitet. Han har en poäng det har han men multiplattform i dagsläget håll... 15/07 Definera "Tegelväg" med WiiU så komemr ju äntligen multiplatforms spel komma till konsolen. Darksiders 2, Hockyspel med flera. 15/07 Mannen bakom Electronic Arts, Trip Hawkins, sade under Gamesbeat-mässan i San Francisco häromdagen att Nintendos affärsmetoder är medeltida och att företaget hämmar tredjepartsutvecklarnas kreativitet. Som exempel tar han EA självt, som i början av 1990... 15/07
Skicka en rättelse