Crystal Dynamics kände sig tvungna till omstarten eftersom Lara Croft höll på att tappa relevansen, påstår de.

#Tomb Raider-utvecklarna #Crystal Dynamics säger att de kände sig tvungna att starta om serien eftersom hjältinnan Lara Croft började "tappa relevansen". Enligt företagets Karl Stewart hade Lara blivit nästintill odödlig och mer av en ikon än en person av kött och blod.

– Lara är en älskad karaktär och Crystal [Dynamics] har verkligen njutit av tiden de spenderat med henne. Vi kände att hon började tappa relevansen i spelvärlden, att hon var lite för svår och ouppnåelig. Vi ville göra henne mer lättillgänglig och enklare att relatera till, säger märkesstrategen Karl Stewart.

– Hon blev en ikon. Och när du blir det så går du inte längre att relatera till. Vi ville föra henne till en plats där hon inte hade alla färdigheter, där hon inte var perfekt. Den moderna spelaren kan relatera till det, de vill ha en komplex hjälte.

Crystal Dynamics kände också att de redan berättat allt, utforskat allt med den gamla Lara.

– Vi känner att med den här nya platsen har vi en gynnsam grund och det finns många olika riktningar vi kan ta, säger Karl Stewart.

Nystarten för Tomb Raider släpps under hösten nästa år till pc, Xbox 360 och Playstation 3. Utvecklarna sa något väldigt liknande redan i maj, för den som minns.

Skicka en rättelse