Många hävdar att Wii U är för sent ute. Xbox 360 och Playstation 3 sägs vara ungefär lika kraftfulla och har varit tillgängliga för spelarna under en lång tid. Men EA:s VD hävdar, tvärtemot de flesta, att Wii U ligger helt rätt i tiden.

EA:s VD, John Riccitiello, menar att de som hävdar att Wii U inte har en chans mot fem år gamla Xbox 360 och Playstation 3 missar målet. Det handlar inte längre om processorkraft.

– En av de minst intressanta sakerna med spelindustrin var att vart femte år kom det nya konsoler från alla företag med ungefär samma eller liknande uppgraderingar. Man skördade och sen började det om igen. Vi blev vana vid det och såg det som normalt, berättar Riccitiello i en intervju med Industrygamers.

Han menar att det inte är ett särskilt smart sätt att driva en industri och att utvecklarna också måste inse att konsolerna numera inte är lika dominerande som tidigare.

– Konsolerna var 80 procent av industrin så sent som år 2000. Konsolerna är idag 40 procent.

När man inte längre behöver finna sig i samma utvecklingscykel och inser att surfplattor blivit så stora menar Riccitiello att Wii U ligger helt rätt i tiden.

– Nintendo släpper en ny plattform som för samman vad vi lärt oss från nya medier och andra plattformar, som Ipad, och har integrerat det i en konsol.

Processorkraften ger Riccitiello inte mycket för. Den är inte lika viktig som den en gång var och vi börjar närma oss ett tak. Vad kommer att hända när konsolerna kan hantera upplösningar högre 1080p och 720p? Han tror att det kan bli en intressant debatt.

– Vi kan göra mer för att främja spelandet över plattformarna, vad gäller konsoler, pc och bärbart. Jag skulle vilja hävda att sådant gameplay är viktigare än superkraftfull grafik.

Respekt. Den åsikten sticker ut skulle jag vilja säga. Jag tror jag skulle gilla Limbo mycket men du har en ypperlig poäng i det du skriver. 22/07 I slutändan är det ju ändå spelupplevelsen som gör avgörandet. Det är väldigt mycket referenser här på FZ till de första utgåvorna av en spelserie, och ibland helt andra spel men långt tillbaks då det kvar väldigt knapphändig grafik, och man öser beröm... 22/07 Det kan ibland vara svårt att urskilja vad som är huvudlöst uppgraderande och vad som ger verkligt mervärde. Du generaliserar för mycket. Ja, jag har roligare med PS3 spel än 8-bitars. Det var kul med 8-bitars på den tiden för då fanns inget bättre. PS3... 22/07 Jag blir ganska provocerad av vad han säger. Visst, han är VD och det är hans jobb att säga att deras produkter är bra och ligger rätt till. Men det finns mycket kvar att göra på grafik eftersom grafik inte bara handlar om hur det ser ut utan även om... 22/07 Grubmledock: Jo man ser skillnad om man sitter tillräckligt nära/har en tillräckligt stor skärm. Men precis som man av inredningsmässiga skäl inte kan ha hur stor tv/sitta hur nära som helst kan man av ergonomiska skäl (vrida på nacken) heller inte ha... 22/07 Rätt tidpunkt hade väl varit för 5-6år sedan? Aja, hur som helst så blir det nog ett köp när den väl släpps. 21/07 Håller med, även om inte marknaden vill ha högre upplösning eller även om filmbranchen inte utvecklas (kravet på HD upplösning kom därifrån..) så kommer TV tillverkarna att göra allt för att få sälja den "nya, bättre" apparaten. Att jämföra datorskärmar... 21/07 Jag pratar inte om vad enskilda entusiaster som alltid vill ha det senaste behöver. Vad finns i film ens i 3D, eller någon riktig standard för att våga satsa på det? Inte är det många titlar. Jag pratar om vad som kan vara underlag för vad konsolltillve... 21/07 Varför *når dom ett tak" bara för att systemen börjar stanna vid 1080p? finns en hel del mer grafikmässiga grejer än höga upplösningar. tycker att ps3/x360 spelen ser långt ifrån optimala ut även om typ 98% av spelen körs i 720p 21/07 1. De flesta datorskärmar som säljs idag är väl kring 1650-1920 i upplösning, men de med högre upplösning är på intåg och blir såklart ett måste för alla gamers, de som faktiskt satsar på ny hårdvara. Även om vi struntar helt i gaming och satsar på säg... 21/07
Skicka en rättelse