Ny teknik lovar sisådär 100 000 gånger högre detaljrikedom än med dagens polygoner.

Kantiga polygoner kan snart vara historia och framtidens spelgrafik erbjuder närmast oändlig detaljrikedom. Det menar #Euclideon, ett företag som snickrat ihop en teknik som ska ersätta dagens polygonbaserade grafik med punktmoln, vilket innebär att det du ser bygger på en mängd mycket, mycket små punkter istället för dagens kantiga månghörningar. I råa siffror gör den nya tekniken enligt utvecklarna grafiken sisådär 100 000 gånger bättre.

Tekniken kallas Unlimited Detail och den ska göra det möjligt att skanna in objekt med närmast fotorealistisk detaljrikedom, och i en färsk videodemonstration (se nedan) berättas att man har byggt en polygonkonverterare som översätter dem till den nya tekniken. Demofilmen är kanske inte den ögonfröjd du väntat dig, något som utvecklarna förklarar med att man är just utvecklare och inte artister. Tekniken är också i sin linda, men den som köper filmens säljsnack kan se fram mot grafik som gör skäl för påståenden om att vara realistisk eftersom den bygger på atomer/punkter.

Unlimited Detail presenterades kort förra året, varpå det blev ganska tyst. Men nu tar utvecklarna alltså bladet från munnen och vi väntar med spänning på att höra vad branschen har att säga om saken.

Borde inte engelskans "artist" i det här fallet översättas till konstnär (designer)? När någon här i Sverige är konstnär, har målat/ritat något, säger vi väl inte "du är en bra artist". Av tradition används ju "cirkusartist" om folk i den branschen. 04/08 Starkt av Notch att "döma ut" detta, jag antar han vet vad han snackar om. Och som sagt, Voxelgrafik är inget nytt... Delta Force hade denna typ av grafikmotor. 03/08 Kolla upp atomengine som notch nämner istället, samma sak men icke-scam och ser förjävla bra ut. http://www.atomontage.com/?id=dev_blog#jan03_2011 03/08 Istället för att kasta ut negativa svar bara utav att sett denna video så gå in på deras hemsida och titta på: Technology Explanation Video 52mb hires. Hemsidan: http://unlimiteddetailtechnology.com/videos.html Men som alla borde veta så är människan... 03/08 Jag trodde det skulle handla om raytracing men oj, grymt! Kollisionshanteringen kanske inte blir den enklaste, men i handen på rätt utvecklare kommer detta bli AWESOME. 03/08 [quote=Soulless] Man kan ju vara både skönt och oskönt kaxig, jag tycker väl att den här mannen balanserar på gränsen. Jag gillar människor som vet att de är bäst i världen när de är bäst i världen. Usain Bolt tillexempel. Vi får väl se här, bära eller... 03/08 Det går ju hur bra som helst, men istället för att vara lite ödmjuk så är han dryg, överspänd och bara allmänt jävla störande så istället för att intressera mig för tekniken sitter jag här och hoppas att han och hans kollegor misslyckas fatalt och skämm... 03/08 ........ http://notch.tumblr.com/post/8386977075/its-a-scam edit: Såg att det postats redan. Dåså, kan ni lugna ner er nu? :P 03/08 Det ser inte förjävligt ut om man tänker på detaljerna som videon demostrerar. 03/08 Ser ju förjävligt ut! 03/08
Skicka en rättelse