Branschveteranen från id Software snackar teknik och Rage i närmare 90 minuter.

John Carmack, en av grundarna av #id Software och kodaren som pressat våra stackars grafikkort ända sedan i början av 90-talet, håller årligen ett längre framförande på den egna mässan Quakecon och förra veckans tillställning i Dallas var inget undantag. Han är ingen stor talare men hans passion för spelutveckling lyser igenom och denna gång blev det såklart mycket snack om Rage, fast också om hur spelutvecklingen har förändrats genom åren. Som att de har gått från 3 till 49 personer på den interna programeringsmaillistan.

Vi får också veta att #Rage, om du installerar det, kommer att ta 22 gigabyte på Xbox 360 vilket enligt Carmack rekommenderas för att slippa sega texturinladdningar. Därför levereras det också på två dvd-skivor. Han nämner också att pc-användare kan komma att få rejält högupplösta texturer som nedladdning senare men räkna inte med att hela spelet får en överhalning på en gång då varje bana eller sektion kan ta flera gigabyte.

Skicka en rättelse