Evighetsprojektet tycks i alla fall ha betalat för sig.

#Duke Nukem Forever föll inte många recensenter i smaken och många spelare var också besvikna på spelet som tog över tio år att färdigställa. Enligt utgivaren #Take-Twos kvartalsrapport blev det i alla fall ingen förlustaffär, även om deras omsättning sjönk med närmare elva procent mot föregående period förra året (april-juni). Värt att notera är att deras försäljning av digitalt material ökade nästan med 50% mot 2011 och stod för dryga sju procent av försäljningen.

Med tanke på att #3d Realms trots allt dukade under innan spelet blev klart går det att diskutera hur ekonomiskt framgångsrikt det trots allt är.

Agree to disagree, antar jag... Jag kan ärligt säga att jag hellre spelar igenom DNF en gång till än att sätta mig ner med t.ex black ops. Sen tycker jag inte heller att multiplayer är bättre i CoD, jag kan inte spela längre än en kvart utan att ragequi... 10/08 Men varför i hela fridens namn tog de och använde Unreal Engine 2.5, en motor som introducerades 2002?! Speciellt med tanke på hur besatta de var av att allt hela tiden skulle vara det senaste och snyggaste på marknaden. Såklart de startade om flera gån... 10/08 När de bestämde sig för att skapa ett nytt Duke Nukem spel för över 10 år sedan så startades klockan för utvecklingstiden av spelet. Att den slutgiltiga versionen bara tog 2 år eller whatever att färdigställa är mindre relevant. När man tar fram nya pro... 10/08 Folk tror att kvaliteten på spelet är i direkt proportion till tiden det tagit för utvecklarna att rulla runt det på sina utvecklingsmaskiner, och i DNF:s fall så får de ju inte ens med utvecklingstiden rätt för att ge kvaliteten en realistisk siffra... 09/08 Kul att du nämnde Halo, ytterligare ett spel som floppade hårt. NOT. Visst, jag håller med att DNF var mer "rälsshooter" än många andra, men för mig är det viktigt om jag har roligt eller inte, inte vad det är för typ av spel, hur komplicerat det är ell... 09/08 Grejen är att det är mindre av en rälsshooter än vilket av de senare CoD spelen som helst, ändå får DNF skit medans CoD inte får det. Det är heller inte fulare än valfritt CoD spel, ändå får DNF skit för det medans CoD inte får det. Det har inte sämre... 09/08 Känns som det gamla min fot. Det känns som Halo eller dylikt segt och osmidigt konsol-FPS. Originalet hade extremt mycket mer komplexa banor och mer varierat gameplay. DNF är det värsta exempel på rälsshooter jag sett på länge. 09/08 Är du säker på det? Om du under 10 år successivt utvecklar fyra spel med samma namn där tre av spelen lagts ner efterhand och man börjat om från scratch varje gång, har du verkligen då utveckat _ett_ spel i 10 år? Varje "version" av spelet har ju utveck... 09/08 Haha 3D Realms "dukeade" under..... Tack för den ;) 09/08 Det gjorde det ju visst, detta är resultatet efter ca 10 års utveckling av spelet från olika håll. Själva spelet kan jag dock inte uttala mig om då jag ej har spelat det, med vad jag har sett så ser det inte så värst illa ut. 09/08
Skicka en rättelse