Edge rapporterade förra veckan om att japanska återförsäljare funderar på att sluta upp helt med försäljningen av Xbox 360. Det kommer inte som en blixt från klar himmel. Microsofts konsol har alltid haft svårt att hävda sig mot inhemska Sony och Nintendo. Förra veckan sålde exempelvis Playstation 3 i drygt 20 000 exemplar, Wii landade på 19 000 ex och 360:n fick nöja sig med 1576 krängda konsoler. Det är lätt att förstå varför den allt oftare reas ut till vrakpriser borta i Nippon.

Trots detta vägrar Microsoft erkänna sin dödsdom. Microsoft-chefen, Chris Lewis, berättar att de inte har gett upp.

– Nej, självklart drar vi oss inte ur. Det är en utmanande marknad och vi möter hårt motstånd. Vi hyser väldigt stor respekt för vad Sony och Nintendo gör, var de kommer ifrån och vad de levererar.

Chris tror att deras chans är Kinect. Spelarna kan använda sin kropp och slipper fundera på hur man ska tackla komplicerade svårigheter som kommer med en handkontroll. Han tackar Nintendo för att de öppnat upp en sådan dörr.

– Japan fortsätter att vara viktig för oss. Vi bryr oss om den marknaden.

Så här kan en japansk kampanj för Xbox 360 se ut. Maskoten har ett "Xbox-x" till huvud och två timida kompanjoner till hjälp. Rolig, eller hur?