"Unified virtual 64-bit address space", "full 64-bit space with virtualization on the hardware units" – ja, teknikguruns önskelista är sannerligen en aning... teknisk.

När teknikguden John Carmack tillfrågades om vad som låg högst på hans personliga önskelista inför nästa generation så gav han följaktligen ett väldigt långt och (åtminstone för oss vanliga dödliga) smått obegripligt svar. FZ delger de viktigaste bitarna nedanför i icke översatt format, eftersom vi bara förstår ungefär hälften.

One of the most important things I would say is a unified virtual 64-bit address space, across both the GPU and the CPU. Not a partition space, like the PS3. Also, a full 64-bit space with virtualization on the hardware units - that would be a large improvement. There aren't any twitchy graphics features that I really want; we want lots of bandwidth, and lots of cores. There's going to be a heterogeneous environment here, and it's pretty obvious at this point that we will have some form of CPU cores and GPU cores. We were thinking that it might be like a pure play Intel Larabee or something along that line, which would be interesting, but it seems clear at this point that we will have a combination of general purpose cores and GPU-oriented cores, which are getting flexible enough that you can do most of the things that you would do on a CPU.

Han är också väldigt nyfiken på om fysisk media överlever framtiden.

Those are the types of big decisions that I wouldn't want to be in the position of making because they're billion dollar effects. But this generation, I know most executives were surprised at what the attach rate was on this current generation of consoles.

Hela intervjun som tekniksajten Tom's Guide publicerat återfinner du här.

Något som är nästan lika intressant som nästa generations hårdvara, är nästa generations grafikmotorer. Unreal, CryEngine m.fl. Hoppas Unreal blir mer optimerad för PS4. Det är något som verkligen skadat PS3 denna generation. Att Unreal 3 funkat så dåli... 26/08 Jadå, PS3 är ju betydilgt mer oförlåtande. Bara den mest välbalanserade grafiken kan komma i närheten av 360'ns gpu-prestanda. Och det handlar mer om att göra ett spel som råkar har rätt sorts grafik snarare än att vara duktig på att optimera. Har du... 25/08 Det har du säkert rätt i, men PS3an verkar logiskt nog ha de största problemen då de flesta spelen ser lika dana ut på båda konsoller och i vissa fall bättre på en 360, inte vanligt att det är tvärs om, däremot har PS3an andra fördelar såsom BluRay men... 25/08 Folk tjafsar verkligen fortfarande om vilken av de idag uråldriga konsolerna som är bäst. Sedan det här med att en konsolfördel är att man kan spela på en stor TV. Rätt tröttsamt att höra det argumentet gång på gång. Många har sina datorer kopplade till... 25/08 Jag vet inte mer än Crytek, jag vet till stor del samma saker som de. Både 360 och PS3 har 512 MB RAM. På en 360 delas detta godtyckligt mellan system och grafik, på en PS3 är det låst så att hälften är systemminne och hälften grafikminne (vilket kan... 25/08 Verkligen inte, det var ju inte många månader sedan som Crytek klagade på att de inte kan göra spelen lika snygga på PS3an som på Xboxen då PS3an fick slut på minne alldeles för snabbt. Att du skulle veta bättre än de har jag svårt att tänka mig, sedan... 24/08 Intresserade, kanske.... Bryr sig, knappast... 24/08 Det går utmärkt att köra rage med en xbox-kontroll på datorn... 24/08 Jag kan också koppla in min dator till TV'n om jag vill, men skönare med handkontroll. Tror du missuppfattade hela min mening! 24/08 Och du fortsätter om hur mycket bättre det är eftersom det är billigare att skaffa en konsol..typ. jag kan koppla in min dator till tvn och spela om jag vill också :) och köpa spelen för halva priset.. 24/08
Skicka en rättelse