Bethesdas massiva världar kantas tyvärr ofta av buggar, men med Skyrim hoppas rollspelsjätten att det blir färre än någonsin.

#Bethesdas spel hyllas ofta som storslagna rollspelsupplevelser i världar vars omfattning de flesta konkurrenter bara kan drömma om. Men friheten har sitt pris och både Fallout- och The Elder Scrolls-spelen kritiseras ofta för att vara extremt buggiga när de släpps. Men i och med #The Elder Scrolls V: Skyrim ska förhoppningsvis systemkrascher och korrupta sparfiler vara ett minne blott.

– Det är något vi fortsätter försöka adressera och designa för. Om du går tillbaka och tittar så var Fallout 3 ett otroligt stabilt spel. Absolut inte bugg-fritt, men det är en skillnad för oss mellan en sten som hänger i luften, vilket tekniskt sett är en bugg, och en bugg som får spelet att krascha eller gör dina sparfiler korrupta, säger marknadsföringschefen Pete Hines.

– Så det finns grader. Vi börjar från toppen och jobbar oss neråt. Laddar spelet när du klickar på det? Sparar det korrekt? Och så vidare. Så det är något vi är uppmärksamma på. Jag tycker att vi med Skyrim byggt in ett antal saker i spelet för att täcka det och försöka förbättra det.

Vågar du hoppas på en bugg-fri upplevelse när Skyrim har premiär den 11 november till pc, Xbox 360 och Playstation 3? Att Bethesda denna gång har målsättningen att du ska kunna starta spelet problemfritt är onekligen betryggande.

Skicka en rättelse