Halo 4 har drabbats av ett tungt avbräck i och med att spelets – och den kommande trilogins – kreativa regissör lämnar både spelet och utvecklaren.

Ryan Payton, kreativ regissör av #Halo 4 lämnar spelet och #343 Industries, bland annat på grund av att han tappat intresset för projektet. Paytons huvuduppgift var att författa historien till spelet och arbeta fram Halo-universumet inför den kommande trilogin.

– Efter några år kom jag till ett läge där jag inte var kreativt upphetsad av projektet längre, berättar han för Kotaku.

Payton tror absolut inte att Halo 4 kommer att bli ett dåligt spel, men det var inte det Halo som han ville skapa och tappade intresset. Mycket berodde också på att han såg en vän jobba med ett indie-projekt.

– Jag trodde aldrig att jag skulle komma till en punkt när jag var så tömd, säger Payton som fick veta att han led av en allvarlig depression och kände där och då att han var tvungen att göra något annat.

– Jag tror att tiden är det mest värdefulla vi har och har bestämt att jag inte tänker slösa en enda dag till att jobba med någonting som inte stämmer överens med mina värderingar.

Payton har redan två titlar på gång med sin nystartade spelstudio, Camouflaj, och har stora planer och förhoppningar för framtiden. Vi önskar honom varmt lycka till – och kan inte låta bli att undra hur Halo 4 påverkas av förlusten.

Vem vet vad som hänt med Halo om inte Microsoft lagt vantarna på Bungie? De hade väldigt mycket planer på det som ett slags action-RPG när det fortfarande var ett Mac-spel. För många år sen var Bungie riktiga nytänkare med action/FPS och story-telling... 08/09 Sounds sweet :) 07/09 Håller helt med, hade killen något att göra med Reach ska han ut med skallen före! Även om han inte har det är det bra att han inser sina begränsningar och låter någon annan ta över som kan göra ett bättre jobb, det skulel nog de flesta spelserier tjäna... 07/09 Jodå, inga problem att kritisera mer eller mindre hjärndöd korridors-action. Lika väl som att man kan kritisera DooM 3. Halo lite extra speciellt då/om man vet vad Bungie's visioner och mål med spelet var innan det fick slaktas till en mainstream-supera... 06/09 Om killen haft något att göra med storyn i de förra spelen( specielt Reach) så gör han bara 343 en stor tjänst genom att sluta. + att om han slutar för att det inte är "hans typ" av Halo så ger ju det nytt hopp åt oss som hoppas på lite utveckling inom... 06/09 Halo 1 och 2 kritiserar man inte. 06/09 Man kan inte låta bli att känna sig oroad för spelet när en av huvudmännen lämnar projektet och tror att spelet kommer bli kasst :/ 06/09 Istället fick vi ett spel som bevisade att FPS på konsol inte var en omöjlighet, samt satte Xbox på kartan som en spelkonsol som heter duga. Fair trade. 06/09 Tycker det är otroligt spännande! När man spelade ettan för första gången tyckte man ju om mystiken i spelet, och hoppades på lika mycket i uppföljarna, istället hängde de kvar på samma hela tiden och spelet blev en vanlig pang pang. Men nu är det en... 06/09 Starkt och helrätt gjort av honom! Och jag håller med honom, helskotta vad jag var hypad på första Halo något år innan det släppte, öppet universum, attacker mot utposter, stridsvagnar, warthogs, medspelare osv... sen blev det "bara" ännu en korridors-s... 06/09
Skicka en rättelse