#Counter-Strike: Global Offensive ska få såväl CS 1.6- som CS Source-spelare att frodas, om #Valve lyckas med sin målsättning. Hur ska de lyckas med detta? Genom att fokusera på det som separat uppges vara bra med de två titlarna.

- Något som är väsentligt för Counter-Strike: Global Offensive är att ta Counter-Strike: Source och Counter-strike 1.6 och slå ihop dem till en produkt som alla sidor gillar samtidigt som det utökar spelarbasen genom att få ut det till konsol, säger Chet Faliszek till Kotaku.

- Vi tar den där kompetitiva upplevelsen som är väldigt svår att organisera i Counter-Strike: Source... Vi har tagit den och låter alla uppleva det roliga med en fem-mot-fem-match där alla har samma möjligheter, fortsätter Ido Magal.

Men vad är det egentligen som får Counter-Strike att sticka ut? Skicklighet, menar Magal på, och Faliszek fyller ut:

- Det är glasklart. Du dog för att du gjorde ett dåligt val. Det är inte mycket spam i spelet utan det är många rena kills. De flesta kills är vapen-kills, och det handlar om, 'Åh, jag tittade inte i det hörnet när jag gick in i rummet. Jag gjorde det dåliga valet att försöka desarmera bomben innan området var rensat.' Det handlar alltid om att fatta den sortens beslut och inte om, 'Åh, varför dog jag? Vad i helvete?' Den där sortens skitsnack.

Du må gilla de gamla CS-liren, eller avsky dem, men påverkat spelvärlden har de sannerligen gjort. På vilket sätt tänker du dig att de sticker ut från mängden?

Tidigt nästa år släpps CS: GO till Windows, Mac, Xbox 360 och Playstation 3. Glöm inte att detta inte är en uppföljare, utan ja, ett mellanting.