Den Playstation 3-exklusiva Uncharted-serien skulle från början blivit ett Tolkien-inspirerat fantasyäventyr, avslöjar tidigare Naughty Dog-anställda Don Poole. Men eftersom #Sony ville slå mynt av shooter-boomen till Xbox 360, där mer realistiska spel härjade, så förvandlades Uncharted sakta men säkert till det varumärke vi känner serien som idag.

– Vi pratade om ett mer "realistiskt" spel när det gäller modellering och rendering, men själva koncepten var betydligt mer utsvävande. Ett var en skogsvärld där antagonisterna levde i underjorden. Det hade definitivt hämtat inspiration från Tolkien, säger Don Poole som tidigare var miljömodellerare hos Naughty Dog.

– Sony fortsatte pusha för ett mer realistiskt spel på alla plan. Marknaden hade förändrats mycket vid den tidpunkten. Demografin var äldre och smutsigare shooters dominerade. Sony ville verkligen få en del av den kakan och tryckte på alla sina utvecklare åt detta hållet. Trycket från Xbox-framgångarna med hårdare shooters var en väldigt starkt drivande kraft på vår riktning vid denna tid.

Enligt Don Poole var det många äldre Naughty Dog-anställda som protesterade mot den nya inriktningen. Till Playstation 2 hade spelhuset gjort sig känt för ljusa, färgglada serier som Crash Bandicoot och Jak and Daxter – detta var något helt annat.

Trots tvivlen får man ändå säga att Uncharted-satsningen blivit riktigt lyckad, eller vad säger du?

Senaste delen i serien, hett efterlängtade #Uncharted 3: Drake's Deception, släpps exklusivt till Playstation 3 den andra november.