"Vi irrar inte bort oss från våra egna idéer", säger svenska Dice om att många ser likheter mellan singelkampanjen i Battlefield 3 och Modern Warfare-spelen.

Sedan vissa få utvalda fått chansen att testa #Battlefield 3:s singelkampanj så har ett antal rapporter trillat in om att den skulle kännas väldigt lik Modern Warfare-seriens väldigt explosiva, svulstiga kampanjer. Men det stämmer inte alls, hävdar #Dice.

– Vi går inte ifrån formeln. Det är en väldigt annorlunda [jämfört med Modern Warfare-spelen] känsla vi är ute efter. Vi irrar inte bort oss från våra egna idéer. Vi tittar på våra egna grejer kanske lite för mycket ibland för ibland glömmer man att titta på vad alla andra gör. Men självklart blir det en extra press när folks förväntningar är att vi kanske skulle göra något annat, snarare än det vi gör, säger exekutive producenten Patrick Bach.

David Goldfarb, som jobbar på Battlefield 3 som lead game designer, gillar inte heller jämförelserna med den värsta konkurrenten.

– Vi försöker inte medvetet att vara annorlunda. Men vi har vår egna grej vi vill göra, och den är inte samma [som Modern Warfares]. Det är en väldigt annorlunda känsla vi söker, på samma vis som att vi inte alltid vill ha mätaren fastlåst på 11 när det kommer till tempo. Vi vill ha ett till tio, eller ett till elva, i det här fallet, säger David Goldfarb.

Där har du det.

Jämför inte Battlefield 3 med Call of Duty, för varje gång du gör det dör en nyfödd liten kattunge. Och Dice blir ledsna.

Skicka en rättelse