Gamesindustry.biz har fått sig en pratstund med Jamil Moledina som är chef för Game Developers Conference (GDC). Han berättar bland annat om att många spelutvecklare väljer att vänta med spel till Playstation 3 då konsolen är komplex utveckla till. Enligt Moledina har Sony hittills lagt ner mycket tid på att lära sina förstapartstillverkare att utveckla till konsolen och tredjepartstillverkarna har därför nedprioriterats. Han tror dock samtidigt att detta snart kommer att ändras i takt med att konsolen etablerar sig och fler spel blir färdigställs.

Men ge dig. Vad ska vi säga till dig för att du ska förstå att dessa gämförelser du kommer inte INTE går att lita på? Och ja, det är "bara" 32GB/sek bandbredd till eDRAM'en. Men du vet (eller det verkar du ju faktiskt inte göra) att en liten mängd data... 01/12 Då sitter du på hemlig info som majoriteten av de väl insatta inom grafikkortsbranchen (dvs. inte Toms Hardware) gör. Får jag be om en bra länk. Vet inte vad du får denna info ifrån. Alla som är insatta i grafikkortsbranschen är fullt medvetna om att... 01/12 Nu kanske vi börjar bli löjligt petiga här, men eDRAMet nämns som en del av GPU-chippet trots att det sitter på en egen kiselplatta. ;) 30/11 För det första så är dom där 10MB eDRAMena inte inbyggt i GPUn utan sitter brevid och det är bara 32GB/s som skickas till GPUn. Den enda funktionen den har är att få Anti-Aliasing att flyta då det är aktiverat tillsammans med 720 och 1080, den används... 30/11 Men härr-eh-gud!! jag tycker verkligen du ska sätta dig ned, läsa på och framförallt FÖRSTÅ innan du yttrar dig så utomordentligt korkat. Du kan inte på ljusår mäta dessa PC kort med grafikkortet i x360, för dom är uppbyggda på helt olika sätt precis... 30/11 jisses, är ps3 an också svår att proggramera ? det va väl så också med ps2 ? 30/11 Det är en annan arkitektur! Underskatta inte unifierad shader-arkitektur och eDRAM! ...Sen är det en lite skillnad mellan att fylla ett badkar med ankor och att göra ett spel. ;) 30/11 Xenos ÄR ett X1800 (R520) fast med 48 shaderpipes och med andra minnen. Kan ju säga att det är mer jämförbart med ett X1800 än med ett X1900 då X1000-serien släpptes i samma veva som Xbox 360, det kanske inte mäter sig med XL men det är då inte mer kraf... 30/11 Tja, om man inte har någon koll så kan man ju alltid göra en sådan jämförelse. ^^ Om man har koll så gör man inte en sådan jämförelse pga. att Xenos/R500 inte har många arkitekturiska likheter med ett X1800XL. Det är ungefär lika genomtänkt som att jämf... 30/11 Ska man kolla på hur snabbt Xenos går i så motsvarar det ett X1800XL medan RSX motsvarar ett 7800GTX. Du kan ju se själv hur dom kortet står emot varandra http://www23.tomshardware.com/graphics.html?modelx=33&model1=523&model2=553&chart=231 29/11
Skicka en rättelse