Nej, istället menar Mr. Valve att det handlar om att tillhandahålla en tjänst som är bättre än piraternas.

Diskussionen kring piratkopieringens vara eller inte vara är evigt pågående bakom kulisserna. Vissa uttrycker att det handlar om att det är för dyrt med spel, medan andra har helt andra grundläggande ingångs- och utgångspunkter. Gabe Newell, högsta hönset på #Valve, tog sig under en konferens i Seattle ett djupt andetag och lät sina tankefrön sätta spår.

– En sak som vi lärt oss är att piratkopiering inte är en prisfråga. Det är en fråga om tjänster. Det enklaste sättet att stoppa piratkopiering är inte att sätta antipirat-teknologi i arbete. Det handlar om att ge folk en tjänst som är bättre än den de får från piraterna.

Newell yttrade sig vidare om att Ryssland numer är den näst största europeiska marknaden

– För att ta ett exempel, Ryssland. Du säger, åh, jag kommer ta mig in i Ryssland, folk säger, du är dödsdömd, de piratkopierar allt i Ryssland. De som säger till dig att ryssarna piratkopierar är de som väntar sex månader med att lokalisera deras produkt för Ryssland. Såvitt vi är anbelangade så är den frågan ställd och besvarad. Det krävss inte mycket för att erbjuda en bättre tjänst för att göra piraterna till ett ickeproblem.

Ja fast om någon inte köper produkten så är det ju förmodligen inte värt att köpas. Lånade du aldrig spel som liten? Nu är ju jag god som själva Batman så jag betalar ju det som.. förtjänar(!?) att betalas. 26/10 Jag tycker man kan jämföra: #1. Ingen försäljning av fysiskt produkt=undergång för den som producerar och tagit fram den. #2. Ingen försäljning av immateriell produkt(royaltybaserad)=undergång för den som producerar och tagit fram den. Den likheten är... 26/10 Tro det eller ej - försäljningen är inte noll. ;) 26/10 Ja just det, jag glömde bort att vi kunder oftast får gratisarbeta som betatestare idag. :-/ 26/10 Skulle det vara något fel på den versionen? ;) 26/10 Precis... blir så trött på alla idioter som inte kan förstå skillnaden mellan att "kopiera" något och att "ta" något. Själv laddar jag hem spel eftersom jag inte vill slänga ut pengar på sådant. Ej heller lägger jag några pengar på musik eller film. Sku... 26/10 Köplusten lär generellt minska drastiskt om man har en väl fungerande piratkopia. 26/10 Skriver som jag skrivit förr. Man kan inte jämföra ett nerladdat exemplar med ett stulet fysiskt! Om någon snor en produkt i en butik så förlorar butiken pengar på det, om någon laddar hem produkten så förlorar ingen på det, snarare så att de möjligtvis... 25/10 Jag kan köpa att många blir irriterade över folk som piratkopierar, men att kalla det stöld är att gå till överdrift. Lagboken har helt olika paragrafer för stöld och upphovsrättsbrott vilket är ganska rimligt, eftersom det ju är två väldigt olika saker... 25/10 I mitt fall tjänar piratkopior i regel som demoverisioner. Jag köper spelen sedan om jag gillar dem. Det blir kanske 10 köp om året, det dubbla om man räknar med steamreor och lågprisspelen. Släpps spelet dessutom tidigare i någon annan världsdel då är... 25/10
Skicka en rättelse