Utvecklarna säger att Oblivions klassiska medeltidsvärld var en smula generisk – utlovar mer spännande miljöer i Skyrim.

Vi tipsade redan häromdagen om #Bethesdas "från koncept till spel"-podcast om #Skyrim, men för er som inte lyssnade igenom hela har vi sammanfattat det viktigaste nedan.

Det handlar om titelns art team som kommer till tals om hur de tänkte när de designade den enorma spelvärlden. Den kanske största förändringen jämfört med #Oblivion är att utvecklarna satsat på en mer trovärdig och säregen värld denna gång, med mer kraft lagd på de olika folken och deras kulturer.

– Oblivion utspelade sig i en väldigt klassisk medeltida miljö, och vi tyckte att en del av det var lite generiskt. Vi ville göra något som visade upp mycket mer av kulturen hos folken som bodde där. Skyrim handlade helt om att skapa en värld som verkade trovärdig, säger lead artist Matt Carofano.

Eftersom art-gänget fick helt fria händer i början influerades de tidiga skisserna av alltifrån vikingakulturen, Conan och amerikanska fantasytecknaren Frank Frazetta. Regissören Todd Howard förklarar hur just Conan spelade en viktig roll.

– Jag tog många Conan-referenser, eftersom det finns mycket Conan-art som jag tycker om. En av våra tidiga influenser som jag visade dem var ett actionfigurs-set med Conan från McFarlane. Om du tittar på Conan-serierna de gjorde så finns det riktigt sköna vibbar i de grejerna, säger Todd Howard.

I slutändan slängdes "omkring 90 procent" av alla de tidiga konceptskisserna på tippen. Det som blev över hamnade i Skyrim, som du kan spela den elfte november.

Skicka en rättelse