Ralph H. Baer skapade Magnavox Odyssey 1972 och han ömsom förundras, ömsom förfäras över vad det har lett till.

För 39 år sedan lanserades Magnavox Odyssey och dess skapare Ralph H. Baer, som numer är 89 år gammal, har i en ny intervju talat om sin bild av spelvärlden och hans egen påverkan.

– Kunde jag föreställa mig hur långt det här skulle gå? Svaret är självklart nej. Ingen förstod, inte ens då, att vi var på den här geometriska kurvan ... som skulle gå rakt upp i himmelen. Det var oförutsägbart; det var fantastiskt. Jag är glad att det blev som det blev, och om jag inte hade påbörjat det så hade någon annan gjort det, sa Baer till The Salt Lake Tribune när han förra veckan besökte Salt Lake City för att motta årets Cyber Pioneer Award.

Magnavox var inte det enda han låg bakom, utan han låg även bakom godsaker som den första ljuspistolen (Duck Hunt och den där "#%"¤#& hunden), memory-liret Simon och en rörelsekontrollerad prototyp som #Nintendo tackade nej till. Dåtidens Kinect, kan man säga. Dock anser inte Baer att all utveckling är till gagn för mänskligheten, utan istället förfäras han över våldet i moderna spel.

– Jag tycker det är skamfullt. Det jag skapade bidrog till något avskyvärt. Du kan se samma sak i musik, litteratur, konst – alla former av konst.

Gott och ont, rätt och fel. En sjö av debatter som onekligen är här för att stanna, tillsammans med konstformerna som de handlar om.

Smickrande eller ej så är det en del av oss, att försöka låtsas något annat är helt enkelt att ljuga för sig själv. Nu kommenterar jag angående våldet dvs, det där med lemlestningar får du hålla för dig själv då åtminstone jag inte är en utav de som "gi... 09/11 Ahh, vilket skitsnack från en skitgubbe. Orka. 09/11 Angry Video Game Nerd presenterar ju Odyssey i en av hans avsnitt. Riktigt roligt avsnitt. Många stör sig på Nerdie Turd som han klonat från sin egen skit, men jag tycker att det avsnittet är en av de bästa han har gjort :) http://youtu.be/kDAKxjG7VaI 09/11 Old news. Det är väl alltid Ralph H. Baer som alltid klagar på att spelen är så våldsamma nu och inte var det på hans tid etc? 08/11 Folk gick dit och såg på för att det var "underhållning". Visst, det delades ut gåvor till åskådarna och även det drog till sig folk, men det var framför allt underhållning för folket. Tänk i ett bredare spektrum. 08/11 Jag säger inte att våld är något nytt, inte heller påstår jag att det inte fanns som underhållning tidigare. Men för t.ex. Gladiatorer och deras motståndare så var inte Gladiatorspelen någon underhållning, det var ära och endel drömmar att bli fria då... 08/11 Ja, för vår facination av våld har ju kommit på senare år. Eller hur? Det är ju inte så att en av de första sporterna var "boxning". Inte som idag med dommare. Utan två personer slogs till döden... detta var för ett par tusen år sen. Och sen hade vi gla... 08/11 Det är logiskt för oss, men uppenbart inte för honom. Dessutom om man tar hans uttalande att han aldrig kunnat drömma om att teknik utvecklingen skulle ta sig till sådana höjder som de är nu. Det är ju lite som kommentarer likt: Framtidens datorer komme... 08/11 Jo, det är klart, Duck Hunt var ju inte direkt våldsamt. Men oavsett måste han ju ha insett att om folk har pistoler i spel så kommer de vilja börja skjuta på varandra. Det är ju knappast som att "leka krig" är något som dykt upp under de senaste 10 åre... 08/11 https://www.youtube.com/embed/EVESMxs4rbA :) 08/11
Skicka en rättelse