Stanislas Mettra sa att "pc-spelare bara bitchar". Nu hävdar han att hans uttalande misstolkades eftersom engelska inte är hans modersmål.

Häromdagen blev #I Am Alive-utvecklaren Stanislas Mettra ökänd efter hans kontroversiella uttalande om att "pc-spelarna bara bitchar". Nu hävdar han att han antagligen misstolkats, eftersom engelska inte är hans modersmål.

Nu förklarar Stanislas Mettra istället att han "otroligt gärna" skulle vilja se I Am Alive till pc.

– Vad jag menade var att pc-versionen inte hänt ännu. Men vi jobbar fortfarande för att se om det finns en möjlighet till det, det är kanske inte så lätt. Jag gav några exempel för att illustrera problematiken ["om 50 000 pc-spelare köper det är det inte värt det", sa han bland annat], men självklart ligger [beslutet] inte i mina händer och det är inte upp till mig att prata om det här, säger Stanislas Mettra.

– Ärligt talat, vilken speltillverkare skulle inte älska att se sitt spel spelbart på så många plattformar och av så många människor som möjligt?, fortsätter han för att hamra in sin poäng.

FZ tippar att någon antagligen fått en smula skäll från #Ubisoft-cheferna sedan bitch-kommentaren... Den ser knappast bättre ut i ljuset av gårdagens stora nyhet – Ubisoft-liret Ghost Recon: Future Soldier ställs in till pc. Ubisoft och pc-älskare tycks vara en allt annat än blomstrande kärleksaffär just nu.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111128/valve-piraterna-ar-ett-ickeproblem-for-steam 29/11 Jag äger över 100 spel, har köpt spel sedan jag var barn. Har med glädje betalat för det då jag tyckt det varit värt varenda krona, i stort sett alla spel jag äger kan jag spela när jag vill. Jag behöver inte aktivera mina äldre titlar mot någon sabla... 28/11 DRM skapar väl fler problem än det löser - och det för trogna gamers som köper spelen. Men jag tror det funkar för det får fler att välja konsoll och det är mindre benäget att laddas ned - även om några vägrar att se de siffror som finns. I de fall drm... 28/11 Vill bara påpeka för dig. Anledningen att PC-spel oftast är billigare, är för att utvecklarna slipper alla licensavgifter som konsolföretagen (Microsoft,Sony, Nintendo) vill ha, så du inte tror att det beror på att det laddas ner spel. 28/11 Men DRM funkar inte, det är fakta, vill man slippa skiten så är det bara att dra ner en olaglig kopia. Anledningen till DRM är inte att förhindra piratkopiering utan att begränsa den (allt går att knäcka det är bara en fråga om tid), däremot spelar den... 27/11 Jag tror det är som du säger - de som laddar ner kommer gärna se att andra betalar för de spel som de vill ha. Ursäkterna lär vara lika många som nedladdarna - drm, dåliga spel, profithungriga företag osv. Den listan är oändlig.... Om du inte gillar vil... 27/11 Pc spelare kräver inte att det ska vara gratis, i så fall kan man ju även hävda att de som drar ner filmer kräver att de ska vara gratis med tanke på hur stor denna nerladdning är, ironiskt nog är det oftast de filmer som laddas ner mest som också sälje... 27/11 Det jag ytterst tänkte på var nog att pc-spelare kräver att det skall vara gratis - med tanke på frekvensen piratkopior i omlopp. Det är i sig en omöjlighet om spel skall kunna utvecklas - typ. Det får man hoppas att det finns några betalande - de skall... 27/11 Kräver det omöjliga? Håller verkligen inte med, det räcker bara att se på en site som GoG vilket krav pc spelare har. Det handlar inte om pengar, det handlar om att äga det man betalar för och framför allt att kunna använda det man betalat för när man... 27/11 Precis. Blizzard, Valve och Mojang vet hur man underhåller. Sedan får man givetvis ha olika åsikter om huruvida deras spel är bra. Men deras strategi fungerar onekligen. Det är extremt viktigt att ha kontakt med fansen, att patcha och supporta spelet... 27/11
Skicka en rättelse