Croteams Fork Parker är nöjd med försäljningen av Serious Sam 3: BFE och menar på att om folk vill sälja sina spel till pc, så får de göra bättre spel.

Häromdagen rapporterade vi att #Ubisoft inte släpper #Ghost Recon: Future Soldier till pc på grund av piratkopiering. #Croteam släppte nyligen sitt #Serious Sam 3: BFE och har twittrat friskt om att det går bra och att folk "betalar för awesome". Gamingfeeder fick tag i Croteams Fork Parker, som inte vill sticka under stolen med att piratkopiering kan vara ett problem, men att det inte behöver vara hela världen om du gör ett tillräckligt bra spel.

-- Piratkopiering är ett problem och det är ingen som förnekar det men framgången hos spel som Skyrim och vårt egna Serious Sam 3 till pc visar på att det tydligt finns en marknad som är villig att betala för pc-spel. Det är upp till utvecklarna och utgivarna att släppa något som är värt att betala för till att börja med. De som skyller på konsumenterna behöver lägga lite mer tanke kring kvalitén på deras produkter och frekvensen med vilken de skyfflar ut icke-originella titlar varje år.

-- Andra sidan av ekvationen är att titta på distributionsmodellen. När det kommer till pc-spel har vi fantastiska digitala nedladdningstjänster som Steam, Get Games och Direct2Drive som gör samma sak för spel som iTunes gjorde för musik. Erbjud konsumenterna ett brett utbud av grymt digitalt innehåll till resonabel prissättning och majoriteten kommer gladeligen betala för spelen som passar deras smak, säger Fork.

Vad tror du kommer hända med spelbranschen närmaste fem åren?

Jag ångrar mig något djävulskt att jag köpte SS3. Det går inte jämföra med dess två föregångare.. :L 03/12 Det håller jag med om Med tanke på att patch 1.1 tog bort DRM helt och hållet från retail-versionen så låter det rimligt att det är något i kontraktet med utgivaren som dikterade DRM vid release. 01/12 Fullt medveten om att Steam är DRM, var från en början väldigt emot Steam men i jämförelse med den typ av DRM som Ubisoft använder framstår Steam som rena gudagåvan. När det kommer till The Witcher 2 så ska, enligt utvecklarna själva, den digitala versi... 01/12 Steam är DRM och står för en hel del av försäljningen. GOG-tjänsten och liknande stod för ett par tio tusen exemplar i jämförelse med Steam som stod för 200.000 senast jag kollade. Men visst är det kul att se PC-exklusiva spel som går bra, även med begr... 01/12 "Despite heavy Witcher 2 piracy, CD Projekt still rejects DRM" http://venturebeat.com/2011/11/30/witcher-2-piracy/ Se och lär Ubisoft, ni är numera ett skämt företag som inte förtjänar att finnas kvar, ju tidigare ni går i graven ju bättre. 01/12 Har du någon fakta som stöder ditt påstående? 29/11 Scenario A: En utgivare säljer 100.000 kopior av Spelet. Samtidigt laddas Y kopior av spelet ner av kunder som inte tänkte köpa spelet från början. Utgivaren får intäkter för 100.000 sålda exemplar. Scenario B: En utgivare säljer 100.000 kopior av Spele... 29/11 Haha, Grumbledock! Du ska alltid trolla oavsett när det gäller PC. Det finns mängder av PC-only spel som säljer som smör, bättre än konsolportar. ;) "billiga utvecklare" är faktiskt något nytt, ganska lustig fras det. Truth hurts, eh? 29/11 Konsolportar säljer fortfarande bättre till Pc än dedikerade spel med specialutvecklade PC-versioner, de försöker bara fiska lite kunder då de vet att konsolversionen kommer sälja långt bättre, om den håller måttet. Konsolspelare är inte svältfödda med... 29/11 Klart bättre inställning än att bara se allt som gnäll istället för att gå till botten med problemet och finna rätt lösning. Kändes ett tag som man skulle få lägga spelandet på hyllan men nu ser det ut att finnas en gnutta hopp. Usla portningar till dyr... 28/11
Skicka en rättelse