Erfarna branschanalytikern Michael Pachter misstänker att #Lucasarts tar "omkring 35 procent" av intäkterna från #Electronic Arts och #Biowares storsatsning #Star Wars: The Old Republic, så fort EA tjänat tillbaka sina satsade pengar. Trots detta tänkbara avtal skulle spelet fortfarande vara lönsamt så länge titeln får minst 500 000 prenumeranter, förutspår "Pac-Man".

Diskussionen har blossat upp sedan Bobby Kotick tvivlade på spelets lönsamhet.

(FZ varnar känsliga läsare för att länken leder till den ökända Bobby-bilden i storformat – klicka på egen risk!)

– Jag tror att EA kommer tjäna pengar. Intäktsfördelningen är omkring 35 procent till Lucasarts efter att EA tjänat tillbaka sina satsade pengar. Det betyder att EA behåller det mesta av intäkterna från skivförsäljningen (de har marknadsföringskostnader och behöver anställa fler för server-hallarna), så de borde få en fin inkomst där, säger Michael Pachter.

– Min gissning är att de kommer attrahera 1,5 miljoner prenumeranter som betalar omkring 15 USA-dollar i månaden, så de borde generera omkring 270 miljoner USA-dollar i intäkter. Om Lucasarts tar 35 procent och EA lägger ytterligare omkring 35 procent på operatörskostnader, så tjänar de på 30 procent – eller omkring 80 miljoner USA-dollar per år – i intäkter. Det är inte dåligt, fortsätter han.

Tidigare har EA-chefen John Riccitiello förklarat att EA behöver 500 000 prenumeranter för att gå runt – något som Michael Pachter instämmer i.

– De flesta MMO:s kräver omkring 250 000 prenumeranter för att täcka direkta operatörskostnader för server-parkerna. Givet Lucasarts intäktsfördelning skulle SWTOR kräva omkring 400 000 prenumeranter för att gå plus minus noll. Det betyder att de tjänar pengar vid 500 000 prenumeranter, förklarar Michael Pachter.

Onlinerollspelet Star Wars: The Old Republic släpps den 20 december. För ännu mer analytikersnack liftar du bort till Eurogamer, om du inte fått nog redan...