"Jag tror ärligt talat inte att vi kan gå tillbaka till knappkontroller nu", hotar Zelda-bossen Eiji Aonuma.

Hoppas du föll för #The Legend of Zelda: Skyward Swords rörelseberikade styrning, för dess gameplay tycks vara här för att stanna. Det förklarar åtminstone Zelda-chefen Eiji Aonuma för det officiella Nintendomagasinet i Storbritannien.

– Jag tror ärligt talat inte att vi kan gå tillbaka till knappkontroller nu. Så jag tror att denna typ av styrning kommer användas även i framtida Zelda-titlar, säger Eiji Aonuma.

De spel Eiji Aonuma syftar på är förmodligen endast hemkonsoltitlarna och inte de bärbara Zelda-lir som lär dyka upp i framtiden. Vi kan antagligen därmed räkna med att Zelda till Wii U också blir en rörelseberikad upplevelse.

Gillar du rörelsekänsligt i ditt Zelda, eller föredrar du den mer traditionella styrningen?

Håller fullständigt med dig! Särskilt det där med att spela på tavernan... Harpan kändes helt ovärdig resten av spelet. Ocarina of Time och Wind Waker var ju mycket bättre instrument! Fast då var dom ju "titelföremålet" till skillnad från Harpan. Hade... 13/12 Jag har kommit en bra bit in i Zelda: Skyward Sword och måste säga att det är en roligare upplevelse än Twilight Princess just för att Wiimoten används på ett kreativt sätt. Zelda: TLP må ha lite mäktigare stäming men totalt sett tycker jag att Skyward... 13/12 Kameravinkeln och kontrollen var bland det sämsta inom Zelda-väg någonsin. Dock måste jag säga ändå att det var ganska kul att slåss med kontrollen. 13/12 Jag har inte spelat skyward sword så jag kan som inte säga något, men när det kommer till twilight princess så föredrog jag gamecube versionen. 13/12 Jag har problemet att Link inte gör som jag vill när jag svingar. Tycker ofta att han slår från vänster till höger när jag slår från höger till vänster och så vidare. 13/12 Helt rätt beslut, åtminstone vad gäller svärdstriderna. De var en liten revolution i sig (tyvärr fem år för sent, men ändå) 13/12 Snälla skippa allt viftande i spel. Barnen kan få stå och vifta om dom känner för det men jag vill ha möjligheten att välja att inte vifta runt som en dåre i vardagsrummet. Sitta bakåtlutad i soffan och bara slappna av med ett härligt spel på skärmen... 13/12 Även om rörelseskemat berikar Zelda på väldigt många funktioner så känner jag fortfarande att jag hellre vill se spel med standard-kontroll framför de som kräver rörelse, om inte detta går, låt iaf spelaren bestämma själv. 13/12 Detta var väl det sista man ville höra om framtida Zelda-spel. Serien dog lite i mina ögon vid lanseringen av Wii och Twilight Princess... Om man ens ska testa SwS återstår att se, som någon tidigare skrev det känns lite meh, att vifta runt med med en... 13/12 ps, jag tror att windwaker´n vore roligare som instrument isf med wiimote. 12/12
Skicka en rättelse