Med The Last of Us ämnar Naughty Dog att förändra hela spelindustrins berättarteknik.

#Naughty Dog kritiserar berättartekniken hos spel och säger att de ämnar att "förändra hela jävla industrin" med PS3-exklusiva #The Last of Us. Spelets kreativa regissör och författare, Neil Druckman, menar att de vill höja ribban för hela spelindustrins sätt att framföra historier.

– Vi vill få dem att inse: "Okej, jag måste lära mig konsten att berätta en historia. Jag måste involvera mina skådespelare för att få realistiskt och trovärdigt skådespeleri." Det är detta vi vill göra.

Han passade också på att dela ut en känga till speljournalister som är för snabba med att lovprisa medelmåttiga berättelser, något som kan förhindra utvecklingen.

– Vi komma att pusha oss själva, ja, jobba livet ur oss för att lyckas med vår story – och genom att göra detta hoppas vi resten av branschen försöker göra samma sak.

The Last of Us är ett dystopiskt spel där två människor, en man och en tonårstjej, tar en dag i taget för att överleva i en värld som befolkas av zombieliknande varelser med svamputväxter. Druckman beskriver spelets historia så här:

– Det här kommer låta corny, och det kanske inte tilltalar gamers, men jag skulle säga att det är en kärlekshistoria. Ingen romantisk kärlekshistoria, utan snarare en om ett far och dotter-aktigt förhållande. Vi tog oss an genren för att vi kände att ingen nått till kärnan hos den. Vi säger inte att alla spel behöver en stark, dramatisk och indragande historia. Men om du ska göra ett storybaserat spel är det bäst att du lär dig hantverket.

Druckman tillägger att det definitivt inte rör sig om ett vanligt zombiespel. Han utlovar en otrolig, fantastisk upplevelse som ingen spelare har upplevt med vare sig genren, karaktärerna, ja, allting. Tror vi honom?

[video=10405]

Skicka en rättelse