Att Star Wars: The Old Republic är ett extremt viktigt spel för EA är ingen hemlighet – frågan är hur stora risker de tar med projektet.

#EA:s och #Biowares enorma mmo-projekt, #Star Wars: The Old Republic, har planerats och producerats under lång, lång tid. Att det är ett av de viktigaste spelen för EA någonsin är ingen hemlighet. Colin Sebastian, en känd branschanalytiker på Reuters och Robert W. Baird & Co, tror att utgivaren kan ha satsat över 2 miljarder kronor (300 miljoner US-dollar) på projektet – något som både gör det vansinnigt stort och till en jätterisk. Vad händer om spelet inte blir en succé och de väntade prenumeranterna uteblir?

EA har själva sagt att de går med vinst om de når 500 000 prenumeranter och med tanke på att argaste konkurrenten, #World of Warcraft, har en bit över 10 miljoner spelare ska inte det vara omöjliga siffror att uppnå. En annan analytiker, Sterne Agees Arvind Bhatia, tror att spelet kommer att sälja i 3 miljoner exemplar och ha 1,5 miljoner prenumeranter vid årets slut. Vid ett eventuellt misslyckande menar Bhatia att EA kan minska sina vinster med upp till 20 procent.

Vi väntar spänt på rapporter om spelets första försäljningssiffror. Under tiden kan ni se fram emot vår recension. De första intrycken kommer i slutet av veckan och det stora utlåtandet publicerar vi i slutet av veckan därpå.

Källa: Joystiq

Skicka en rättelse