Innehar både realtid och omgångsbaserade inslag, samtidigt som det tar bort vissa "tröttsamma" microinslag från föregångaren för att blidka alla. Fast, soldater dör fortfarande permanent.

Förra veckan berättade vi att #Xcom: Enemy Unknown återuppstår under #Firaxis Games flagg. Nu har första bilderna dykt upp, samt fler detaljer. Bland annat utspelar sig nya Enemy Unknown efter händelserna i förstapersonpangaren #Xcom, som handlar om mänsklighetens första möten med utomjordingarna. Enemy Unknown kretsar istället kring när det hela övergått till fullskaligt globalt krig.

Det infinner sig både realtids- och omgångsbaserade inslag, där realtidsinslagen handlar om att hantera den globala kartan, hålla koll på hur många människor utomjordingarna rövar bort och dylikt, medan du under själva kamperna följer omgångssviten.

Är det nerdummat för konsolanvändarna, är en fråga som ställs av Game Informer. Många microhanteringsinslag försvinner, men det ska mest vara tidskrävande och trista moment som försvinner. Soldater dör fortfarande permanent, och om du inte håller koll på fog of war och vad dina soldater kan se så är risken att du förlorar allt ganska stor.

Bilderna:

Ok, om det nu skulle vara sådana inslag som är borta så är det ju värdelöst. Har aldrig tänkt på det som micromanagement när jag spelat. Om de funktionerna nu skulle vara borta så börjar det låta mer som final fantasy tactics än UFO-enemy unknown, om... 12/01 Jag är också lite suspekt till Base-view från sidan... Sedan ser det inte ut som att terrängen är förstörbar heller... 11/01 Micromanagement kan vara t.ex att hantera lager på dina baser. Det är något jag skulle sakna mycket eftersom man måste planera arsenalen av särskilda vapen och ammunition. Senare i spelet är även bränsle något man lagerför. I XCOM EU fick man transporte... 11/01 Jag skrev i min tidigare post att jag inte har något emot att micromanagement inslag försvinner men tänkte till lite nu när jag läste de andra kommentarerna. Vad räknar folk som micromanagement i originalet? Jag förstod det som att tråkiga och tidsödsla... 11/01 Får se om detta eller UFO2Extraterrestrials: Shadows over Earth blir roligast 10/01 Vad jag komemr ihåg och vad jag sett från andra är att gubbarna tar på sig prylar som finns på skeppet/basen men det är inte vad du tog på dom sist. Så man kan få psivapen på gubbar som är helt inkapabla att använda dom osv. 10/01 Angående Firaxis myspys video där dom hyller XCOM EU och skryter om sina erfarenheter av spelet innan dessa bilder med misc. info släpptes.....dom kan tydligen XCOM och vet vad det är, annars har dom pluggat och intervjuat riktiga fans i stor uträckning... 10/01 Blev skeptisk på spelet när jag läste - Många microhanteringsinslag försvinner - samt såg bilderna :/ 10/01 Vad jag kommer ihåg så behöver du bara utrusta dem första gången, sedan kommer den ihåg utrustningen förutsatt att du har den typen av vapen kvar i basens Inventory... Det jag hoppas att de INTE tar bort är förstörbar terräng och våningar... Samt att... 10/01 Saker som kan tas bort från originalet är t.ex. behöva utrusta soldaterna inför varje uppdrag. Har man väl satt ett heavy wepon på en kille borde han ju defaulta till det nästa gång så man slipper göra om det varje gång. Men jag hoppas verkligen inte... 10/01
Skicka en rättelse