...åtminstone inte på samma sätt som förut, säger Minecraft-Markus.

#Minecraft-skaparen Markus "Notch" Persson känner inte att indie är det som bäst beskriver hans studio #Mojang längre. Han menar att arbetsvillkoren förändrats sedan den enorma Minecraft-succén och att den goda ekonomin gör att synen på företaget borde förändras.

– Jag tycker inte att Mojang är indie i det avseendet av hur jag brukade jobba, eftersom vi nu har en avlöningslista att tänka på och vi behöver göra saker för att försäkra oss om att företaget klarar sig. Vi har andra saker som influerar vad vi gör mer än att bara försöka fokusera på spelen. Vi ser till att jag och Jakob [Porser] enbart fokuserar på spelutveckling så grundarna fortsätter utveckla, säger Markus Persson till PC Gamer.

– Men som företag tycker jag inte att vi är indie på det sätt jag brukade mena det. Men som indie i det andra avseendet – att vi gör spel vi själva vill spela utan utvändig påverkan – ja, då är vi fortfarande indie.

Minecraft släpptes officiellt i höstas och har sålt i 4,7 miljoner exemplar med över 20 miljoner registrerade användare.

To be indie or not to be indie, that is the question, som William Shakespeare en gång i tiden filosoferade.

Ja, kanske! Ska fundera på det. 26/01 Bara han inte är dum nog att sälja sig till EA eller Activision :S 26/01 Det är inte bara budget som av avgörande, utan även hur stort (litet) och oberoende produktionsbolaget är. Exempelvis Castlevania: Rebirth, Megaman 9 eller Final Fantasy: Crystal Defenders är ju knappast indiespel, även om de har haft en låg budget. 25/01 Något som är gemensamt för alla indie spelen där ute, är att de har en låg tillverkningskostnad. Därför betyder indie spel = låg budget spel, helt enkelt. Finns indie spel som kostar olika mycket, distribueras på olika sätt, handlar om vad som helst,... 25/01 Enligt ordets rätta definition så ska väl "Indie" innebära att vara oberoende från någon stor utgivare. Att vara en del av en stor utgivare är väl raka motsatsen till att vara oberoende? 25/01 Att du citerade mig utan att läsa mitt inlägg ger dig inga stilpoäng. Dock sammanfattade Grumbledock det ganska bra. "Indie" kan kortfattat betyda en strävan att inte vilja tjäna pengar på sin produkt utan snarare uttrycka sig konstnärligt utan att komm... 25/01 Minecraft har ju då sålt ex för cirka 700 miljoner kronor vid det här laget. 25/01 Indie i min värld, när det gäller både spel och film, handlar om låg budget men bra kvalité, brinnande passion och nyskapande och risktagande som man inte ser från Mainstream-företag. Mjoang var indie innan Minecraft slog igenom, Valve är inte indie då... 25/01 Jo Valve är "Indie" enligt ordets rätta definition iallafall. För Valve är väl både utvecklare och utgivare? 24/01 Valve = Indie? Pfft. Vänta lite nu, indie handlar snarare om en kulturskapare (speldesigner, musiker, regissör) som driver sitt projekt utan att behöva tänka på aktieägare, investerare och massiva pr-kampanjer för de riktar sig in på den mindre massan... 24/01
Skicka en rättelse