Trots att 2006 var ett lugnt år rent spelmässigt då många utgivare inväntande lanseringarna av Playstation 3 och Wii ökade den svenska spelbranschen sin omsättning med sammanlagt 3,1 procent. 5,5 miljoner spel såldes under året, till ett totalt värde av över 1,7 miljarder kronor.
Öjje Holt, ordförande för [[MDTS]] som sammanställt statistiken, tror att den stadiga tillväxten till stor del beror på det ökande sociala spelandet. Förutom renodlade partyspel är onlinestödet i den nya generationens hårdvara och spel utbrett, över 50% av Xbox 360-spelarna är uppkopplade mot internet.
Handhålla konsoler spär också på ökningen, Playstation Portable backade förvisso försäljningsmässigt men Nintendo DS ökade med hela 36% gentemot föregående år.
- Nintendos satsning på nya målgrupper har verkligen lyckats. Game Boy Advance var inte så lätt att ta upp på spårvagnen, utan var mer för barn på skolgården. Nintendo DS däremot faller även äldre människor på läppen. Den ser sofistikerad ut och det finns spel för alla åldrar, förklarar Owe Bergsten, vd för Bergsala som distribuerar Nintendo i Norden.
Alla rapporter om datorns död som spelplattform kommer också på skam, antalet sålda pc-spel ökande bara med knappt en procent men värdet ökade med drygt 11%. Datorspel står också för den största andelen av det totala årsvärdet. närmare bestämt nästan 37% (638 419 000 kronor).
Med de nya konsolerna på den europeiska marknaden spås dock 2007 att bli ett ännu bättre år för branschen som tror på en tillväxt med 20%.