Street Fighter-producenten Yoshinori Ono utvecklar sin bild av nutidens online-spelande inför det stundande släppet av Street Fighter x Tekken.

Hur många timmar har du spenderat i arkadhallar? På senare tid (tänk rätt många år) lär det ha minskat rätt rejält, vilket definitivt uppmärksammats av fightingspelens kreatörer, och i detta fall #Street Fighter-producenten Yoshinori Ono. I en intervju med GiantBomb talar han ut om sina tankar kring onlinespelande i #Street Fighter x Tekken som efterföljare till de gamla hederliga arkaderna, och vad det är viktigt att tänka på som fightingspelsskapare såväl förr som nu.

– En sak som inte fanns tillgängligt under 90-talet var onlinespelande, vilket är något vi lagt enormt fokus på när det kommer till det här spelet. Alla spellägen kan spelas online. Det fantastiska med fightingspel är att det liksom är en-mot-en, och du försöker ta dig an din motspelare i den där sortens arkadmiljö. Med hjälp av att fokusera på onlineläget har vi lyckats föra över just den sortens arkadmiljö ut på internet, så du kan få till det, även om arkader inte går särskilt väl idag. Det är fortfarande den sortens upplevelse du kan få om du spelar spelet online.

Men hur ska Ono få fler folk att än en gång få upp ögonen för fightingspelens charm?

– Även om varje utvecklare har sitt eget sätt att uttrycka det, så handlar det i grunden om att hålla turneringar och stötta communityn - turnerningsscenen. Det är väldigt viktigt att hjälpa till att stötta comunityn. Så även för framtida titlar vill vi fortsätta med stödet till communityn, hjälpa till på alla sätt vi kan, så att de kan fortsätta hålla stora turneringar och verkligen få genren att växa.

Turneringar, funktionellt onlingespelande och community-stöd. Är det vad som behövs för att få genren på fötter igen?

Skicka en rättelse