Mikael Hed på Rovio talar ut om att det är viktigt att få fans som stöttar en, även om det kanske kortsiktigt inte alltid ser ut att vara så bra.

Finska #Rovio har gjort braksuccé sedan de för några år sedan introducerade den ömsom charmiga, ömsom dödsirriterande fågelmassakern #Angry Birds till allsköns individer världen över. Borta på Midem-konferansen i Cannes talade Mikael Hed på Rovio ut om företagets syn på piratkopiering, vad som är viktigt att tänka på med mera.

– Vi har haft en del problem med piratkopiering och då inte bara när det kommer till apps, utan även när det kommer till konsumentprodukter. Det finns tonvis med merchandise ute, framförallt i Asien, som inte på något sätt är licensierade produkter.

– Vi skulle kunna lära mycket från musikindustrin, och dess rätt hemska försök att nedkämpa piratkopiering.

Hed förklarade vidare att Rovio inte skulle ta sig an piratkopierare i rätten, förutom när de känner att det gäller produkter som är skadliga för varumärket eller dess fans.

– Piratkopiering behöver inte alltid vara av ondo, mot slutet av dagen kan det leda till mer business.

– Vi tog något från musikindustrin, vilket var att sluta behandla våra kunder som användare, och istället börja behandla dem som fans. Vi gör det nu för tiden: pratar om hur många fans vi har. Om vi förlorar våra fans, så går vårt företag i graven, men om vi kan få fler fans, ja då växer företaget.

Tycker du att det ligger något i Heds ord? Betänk alla diskussioner mellan stora titlar där de stora titlarna är del av samma genre, och den närmast brinnande glöd som vissa ibland försvarar just "sin" titel med.

Jo självklart, men demos ger inte så stor helhetsbild 01/02 Antagligen har du rätt. Tyvärr är det väldigt mycket falskt rättfärdigande i den här frågan, både från pirater och utgivare. Men som sagt, har man faktiskt den personliga integriteten att verkligen köpa spelen - eller sluta spela - sedan man bildat sig... 31/01 Jag vågar nog påstå att de flesta som "lånar" ett spel hittar någon anledning som rättfärdigar för sig själva att inte köpa spelet (som de redan har "tillgång" till). 31/01 Rovio tjänar nog rätt rejält på sin reklam så de behöver nog inte oroa sig för piratkopiering. När vi ändå snackar Angry Birds så kommer det snart till facebook: http://www.rovio.com/en/news/blog/126/angry-birds-coming-to-facebook/ https://www.youtube.c... 31/01 En av utmaningarna i dag är att spelhusen plöjer ner hur mycket slantar som helst på marknadsföring av sina spel för att sedan kränga dem blådyrt i några månader innan priset allt som oftast droppar rätt drastiskt. Market skimming de lux!!! Det vore kul... 31/01 HELT rätt tänkt, bra Rovio! :up: 31/01 Hed verkar vara en klok man, musikindustrin är nära dödens brant, frågan är bara om man tycker det är tråkigt eller att dem får skylla sig skälva, jag håller nog på det senare. Rovio all the way! 31/01 Du menar snåla, giriga och smarta? 31/01 Lycka till för Rovio när de finner sanningen i att de flesta piratkopierar för att de är snåla och giriga. Finns inget betalande substitut för det precis heller så... 31/01 Ser knappt några demo alls idag. Förut släpptes alltid demo INNAN spelen släpptes. Idag släpps många demo EFTER spelen är släppta och det är inte ens en säkerhet då. Idiotiskt. 31/01
Skicka en rättelse