Enligt #Bioware blir det inte tal om att rusa, skjuta och lite på sina companions krafter i #Mass Effect 3. Åtminstone inte på de knivigare svårighetsgraderna.

– Vi har verkligen tänkt på detta. På "normal" kommer du kunna skjuta dig genom spelet, men när du kör på "hardcore" eller "insanity" kommer det inte längre vara möjligt, säger spelets lead designer Preston Watamaniuk.

Bioware menar att spelet kräver att du tänker; tänker på fiendernas styrkor och svagheter och tänker ut rätt strategi.

– Jag hoppas att det känns som att du gör ett misstag och att spelet bestraffar dig för det snarare än "jag trodde jag var bra men dog ändå".

Bioware betonar också att möjligheterna i cover-läget är betydligt fylligare och rörligare. Det finns fler krafter och fler sätt att kombinera dem. Dessutom lovar de att spelets tuffaste svårighetsgrader kommer att leva upp till sina namn på ett bättre sätt.

– En lead designer för ett annat spel skrev till mig för att säga "gör insanity svårare". Och jag bara "okej, jag ska göra mitt bästa".

Vilket spel eller vilken designer det rör sig om är oklart, men Mass Effect 3 släpps helt klart den 8 mars.

Källa: VG24/7