Final Fantasys pappa ogillar hur dagens spelupplevelser åsidosätts för att grafiken sätts i centrum.

– Ärligt talat tycker jag att HD-formatet som har blivit standard för tv-industrin är, åtminstone för min del, fortfarande överskattad i tv-spelens värld. Utvecklarna tenderar att låta all energi gå åt till att bibehålla en hög grafisk kvalitet.

Orden kommer från Final Fantasy-skaparen Hironobu Sakaguchi, som haft erfarenhet med HD-spel i och med 360-titlarna #Lost Odyssey och #Blue Dragon. I hans senaste verk, #The Last Story till Wii, var dock förutsättningarna annorlunda. Något som både begränsade och – faktiskt – berikade skaparprocessen. För ovanlighetens skull kunde grafiken komma i andrahand.

– I slutändan tycker jag verkligen att vi skapat något som kan stå upp mot vilken annan hårdvara som helst.

Något oväntat lyfter Sakaguchi fram möjligheten att snabbspola dialoger och mellansekvenser som hans favoritdel av spelet. Det skiljer sig från att skippa sekvenser och man kan fortfarande hänga med i samtalen och storyn.

– Det är otroligt.

Han lyfter också fram den omsorgsfullt detaljerade världen där staden sjuder av liv. En kvinna hänger tvätt, folk dansar på gatan, några sitter vid fontänen och stadsborna lever sina liv. Sakaguchi inspirerade sitt team att lägga till de små detaljerna, men i slutändan lade de till mycket av sina egna idéer också.

– Jag är säker på att teamet försöker imponera och överraska varandra, och bara genom att leka med detta, så tror jag staden mår bättre av det.

The Last Story släpps till Wii den 24 februari. FZ tycker att det är årets hetaste release till konsolen. Vad tycker ni?

Källa: VG24/7

HD grafik är jäkligt go, fattar inte varför han klagar...bara för konsolen hans spel är till är för klen för HD...lol 07/02 Grafik är inte allt, gameplay går först. Väldigt sant att de båda hör ihop dock, men jag har inga problem med att spela ett 10+ år gammalt spel där grafiken ser dålig ut, så länge spelkänslan är skön. 07/02 Stämmer väldigt bra, många satsar mycket på grafiken då den snabbt och enkelt kan bedömmas och imponera till och med på en amöba. Saker som story, gameplay eller liknande är svårare att göra bra och klart svårare att få den stora massan att uppskatta,... 07/02 Nix, de flesta är något under 720p, mycket mycket få är 720p eller mer. 06/02 För en story är ju ofrånkomligt länkat till cinematics. Eller nej, så var det ju förstås inte, en story ger inte bara en detaljerad värld utan ger mening och kontext till spelarens handlingar och skapar en bättre spelupplevelse. Och har folk verkligen... 06/02 Så sant så... visst fasen var det bättre förr när det inte var grafiken som man fokuserade på. Men det betyder ju givetvis inte heller att grafiken är oviktig. 06/02 Bättre spel förr idd. Heroes of might and magic, Diablo 2, Dungeon keeper, mafia, ja listan kan göras lång, den grafiken är rätt mysig tycker jag också. jag föredrar hellre mysig och mindre snygg grafik än den moderna som jag faktiskt kan tycka blir ful... 06/02 Det ska ju sägas att det går att göra bra spel i HD också, verkar ju bara bara japsarna som inte fått till det än.. 06/02 Story i spel är överskattat, Vem orkar sitta och titta på en film i 2 timmar i väntat på få aktivt spela själv. Batterierna i kontrollen hinner ju ta slut innan introt är färdigt. Hört talas om filmer? 06/02 Klart han säger det när det släpps på Wii. Annars har han väl rätt - det är inte det mesta av spelupplevelsen som är några linjer mer eller mindre. Och alla tekniknördar som bara ska ha mer pixels till priset av vad som helst kan väl tagga ner lite. Wii... 06/02
Skicka en rättelse