Double Fines nästa projekt finansieras av spelarna och utvecklas utan att externa krafter kan lägga sig i.

Ett spel som utvecklas inför öppen ridå, finansieras av spelarna och där utvecklarna har full kontroll över utformningen. Ungefär så ser målsättningen ut för Tim Schafers och #Double Fines nästa projekt, ett #äventyrsspel av peka-och-klicka-modell som om allt går vägen släpps i höst.

Projektet finansieras av spelarna, som via sajten Kickstarter kan lämna bidrag på mellan 1 och 10 000 dollar. Därigenom menar Schafer att man kan ta risker och utforma spelet precis som man vill, utan att externa finansiärer lägger sina näsor i blöt. Dessutom kan man visa hur utvecklingsarbetet går till på ett helt annat sätt än med en traditionell utgivare/finansiär i ryggen. Bidragsgivarna kommer därtill få möjlighet att prata med utvecklarna under arbetets gång.

Ekonomiskt sett ser det ut som att Schafer och Double Fine gjort helt rätt. Målet var att få in 400 000 dollar, och i skrivande stund har folk lämnat bidrag på hela 483 000. Vilket känns helt okej, då överskottet kommer användas till spelutvecklingen, till exempel till att släppa spelet till flera plattformar.

Tim Schafer är något av en legendar i fråga om äventyrsspel. Under 90-talet var han involverad i en rad av #Lucasarts klassiska titlar, exempelvis #Full Throttle och #Grim Fandango. Med Double Fine har han gjort den hyllade plattformaren #Psychonauts och hårdrockarstrategin #Brütal Legend. Apropå Psychonauts har #Minecraft-pappan Markus Persson de senaste dagarna sagt sig vara villig att finansiera Psychonauts 2, och enligt snacket på gatan pågår samtal mellan Persson och Schafer.

Se Schafer redogöra för projektet i följande video.

http://www.kickstarter.com/projects/66710809/double-fine-adventure/widget/video.html

Tack till asdfg för detta #nyhetstips!
Grundpremissen var ett äventyrsspel på PC som skulle släppas på Steam så en majoritet som donerat är nog pc-spelare. Nu när de börjat prata om flera plattformar iom hur mycket pengar de fått in kanske konsol-spelare börjat donera mer. Saken är den att... 11/02 För det är ju absolut inte så att det är konsolspelare med smak för snygga och lättsmälta skitspel med autopilot som ändrat på spelardemografin till den grad att inget storbolag vågar satsa på långsamma peka-och-klicka-äventyrsspel som förr i tiden? Fin... 10/02 Spelet kommer släppas på PC och kanske Mac. 10/02 Ja, för det är ju verkligen så att inga konsol-gamers har donerat, speciellt inte för att de ska få råd att porta till fler plattformer. Kan lika gärna vara så att 99% av pengarna kommer från konsolspelare, så jag skulle ta det lugnt med liknande uttala... 10/02 Hade ju inte varit fy och skam att få sitt namn med i Credit listan, 100$ är allt som krävs=). Hade hellre sett att Double Fine ägde Maniac Mansion IP´n än LucasArts. Få kunde göra så roliga adventure spel som LucasArts (inte ens Sierra kunde utveckla... 10/02 Jäpp, verkar som att vi får en Macversion också. :) Kanske även ett litet slag i magen för antipiratlobbyisterna, nu när spelarna själva skrapar ihop 1,2 mille på lite mer än ett dygn för att betala självaste utveckligen av ett spel... 10/02 Snart 1,2 miljoner USD och det ökar fortfarande stadigt :) / LordDaimos 10/02 Fan vad gött! 10/02 Å där nådde de $1,083,749 :D 10/02 Marknadsföring at its finest. 10/02
Skicka en rättelse