Under 2009 släppte #Sony utvecklaren #From Softwares fantastiska samt jättesvåra hardcore-actionrollspel #Demon's Souls i Japan. Först släpptes det inte alls i USA, än mindre i Europa, innan #Atlus tog på sig utgivningsrollen i USA och #Namco Bandai densamma i Europa. Vi fick vänta till mitten av 2010 för att lägga officiella labbar på det (även om import från USA föregick). #Sony behöll varumärket, men From Software gick vidare och utvecklade #Dark Souls, en spirituell multiplattformsuppföljare, med Namco som utgivare. Men Sony, vad hände egentligen?

– Vi underskattade spelets kvalitet. När det närmade sig färdigställning spenderade jag närmare två timmar med att spela det, och efter dessa två timmar satt jag fortfarande fast i början av spelet. Jag sa: "Det här är skräp. Det här är ett oerhört dåligt spel," så jag la det åt sidan, röjer Shuhei Yoshida till Game Informer.

Yoshida menar vidare på att det alltid är en svår balansgång med att ge ut spel världen över. Han menar på att många titlar som fungerar väl i Japan inte fungerar alls på andra breddgrader.

– Vi släppte definitivt taget från en utgivarståndpunkt, vilket inkluderar utvecklarhanterarsidan. Vi var inte kapabla att se värdet av den produkt vi skapade. Vår business är att få våra varumärken att växa och vi älskar Demon's Souls. From Software är en väldigt viktig företagspartner, så vi får se.

Ett misstag av rang, minst ut sagt. Dark Souls är till och med en titel som pc-användare vurmar efter. Även där får vi se vad som händer.

Vilka misstag anser du är de största under nuvarande konsolgeneration?