"Jag försöker inte baktala dem", säger Tim Schafer, som förklarar att utgivarna ofta avlägsnar de lite mer riskfyllda idéerna i spel under utveckling.

Geniförklarade speldesignern Tim Schafer jobbar som bekant på ett nytt äventyrsspel som bekostas av fansen själva, vilket gör att han i och med den kommande titeln kan kringgå de traditionella utgivarna helt och hållet. I en färsk intervju förklarar Tim Schafer också de svårigheter som han ser med att arbeta tillsammans med utgivare.

– Jag försöker inte baktala dem. Utgivarna gör sina affärer på ett sätt det funkar för dem. De riskerar miljontals dollar så de måste lindra den risken – och ibland innebär det att avlägsna riskfyllda idéer från spel, säger Tim Schafer.

– Grejen är att Double Fine handlar helt och hållet om att komma på nya, obeprövade och riktigt kreativa idéer. Det är en konstant strid för oss att få dessa idéer igenom systemet, den där långa kön med folk som måste skriva under på din idé. De är inte onda, det handlar bara om att de försöker försvara sig själva.

Tim Schafer går också vidare med att kritisera konsolernas onlinetjänster som Xbox Live och Playstation Network, och menar på att det är på tok för dyrt och omständigt för små spelhus och indie-utvecklare att släppa titlar till plattformarna.

– Jag menar, det kostar 40 000 dollar att lägga upp en patch – vi har inte råd med det! Öppna system som Steam, som tillåter oss att sätta våra egna priser, det är vad det handlar om, eller att göra det helt själv som Minecraft.

Tidigare har #Double Fine Productions släppt titlar som #Costume Quest och #Stacking via nyss nämnda nedladdningstjänster.

Tim Schafer och hans spelstudio har skramlat ihop hela 1,7 miljoner dollar till deras kommande #Adventure. Vad kan spelarna som skänkt slantar egentligen förvänta sig av det?

– Fansen kommer att få ett riktigt originellt äventyrsspel. Det är vad de vill ha, säger Tim Schafer.

Inte nog med det, gamers runt om verkar ha blivit tagna på sängen. Kostnaden för patchandet har cirkulerat kring ett otal bloggar. Ingen verkar riktigt fatta vad de har hört. Knappast bra PR för monopolisterna Microsoft/Sony. 19/02 Enkelt att skratta åt andra eller hur. Tyvärr har du fel, så frågan är troligen inte hur lite du förstår utan istället vad du troligen inte vet. Krig är i allra högsta grad en kapitalistisk angelägenhet. USA har invaderat länder, störtat regeringar i... 19/02 Får jag föreslå att FZ byter titel på den här nyheten till "En patch kostar 40k på konsoler" Det verkar ju vara det som folket brydde sig om :P 14/02 Tråkigt att säga det men han har så himla rätt, gäller för sverige såväl som för USA. Individer är inget de som styr landet vill ha, de vill ha människor som tänker likadant och som tänker som de vill att man ska göra och de gör allt de kan för detta... 14/02 The Shock Doctrine,Inside Job,The Corporation,Food Inc,Gasland,Capitalism: A Love Story. http://www.youtube.com/watch?v=acLW1vFO-2Q It,s called the american dream cause you have to be asleep to belive it. 14/02 På vad sätt har jag fel i det jag skrev? Om det är argumentationsfel du vill undvika så vore det bra om du själv inte begår dem. 14/02 Spel var från början inte ett sätt att tjäna lätta pengar på, spel var från början ren och skär passion, de som utvecklade spel kunde bara drömma om att bli rika på kuppen, de gjorde de för att de brann för det. Idag har spel blivit en av de största bra... 14/02 Nej, det tror jag inte med tanke på att han precis efter säger att det inte är samma problem med Steam dvs. de kan släppa hur många patchar de vill "gratis". Så han syftar nog helt enkelt på att det faktiskt kostar $40k att släppa en patch på konsolerna... 14/02 Haha. Att du ens jämför krig med kapitalism visar hur lite du förstår. http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka 14/02 Nja, att vi har spel kan vi tacka människans kreativitet och önskan att skapa för. Att vi har en spelindustri däremot, det är kapitalismens förtjänst. På samma sätt kan vi tacka krig för en hel del användbara prylar, men det betyder inte att krig är någ... 14/02
Skicka en rättelse