Förra året visade Epic Games upp vad man kan åstadkomma med Unreal Engine 3 och maffig hårdvara, eller mindre maffig hårdvara i plural.

Det var inte länge sedan vi kunde konstatera att #Epic Games kommer visa upp Unreal Engine 4 någon gång i år, men redan förra året lät de visa upp Samaritan-demot som använde sig av Unreal Engine 3 för att få till något riktigt läckert. Men hur krävande var det egentligen? Under förra veckans DICE-mässa snackade företagets Tim Sweeney om dåtid och framtid, och vad som gick att urskilja var bland annat att Samaritan-demot behövde 2,5 terraFLOPS för att flyta på, vilket blir så mycket som tio Xbox 360:s som var för sig kan kräma ut ungefär 0,25 terraFLOPS.

Värt att tänka på att samma grafik potentiellt kräver helt annorlunda hårdvarukrav till nästa grafikmotor, men det är också intressant att tänka på vad det här kan tänkas leda till i det långa loppet. Vad tror du minimumkraven kommer vara för Unreal Engine 4? Som i sin tur väntas ut lagom till nästa konsolgeneration.

Annan populär konsolihopklistringsteoribildning utgår från att du lägger beslag på lite silvertejp plus två Gamecube så har du en, ja vadå?

Skicka en rättelse