Privatfinansierade Double Fines Adventure släpps till Windows, Mac, Linux, Ios och Android samtidigt som det översätts till en drös olika språk. Så går det när man får in bra mycket mer pengar än tänkt.

För bara en vecka sedan rapporterade vi att Tim Schafer, Ron Gilbert och resten av gänget på #Double Fine Productions började dra in kickstarter-pengar för ett äventyrslir av klassiska mått. #Adventure, som projektnamnet är, drog på bara åtta timmar in de 400 000 dollar som äventyrsälskarna hade hoppats dra in på 34 dagar. I skrivande stund har de fått in över 1,8 miljoner dollar och borta på kickstarter-sajten går det att urläsa en formatuppdatering.

– Vi är stolta att tillkännage att vi kommer utveckla till PC, Mac, Linux, iOS och Android! Utöver Steam-koder kommer vi även erbjuda DRM-fria versioner. Och för alla våra älskade vänner på andra sidan havet kommer vi översätta texten till franska, italienska, tyska och spanska! Tack för allt ert stöd! WoooooooooOOOOoooOoOoooOOooo!

Har du sponsrat projektet? Alternativt spenderat minst 15 dollar och betalat för spelet i förskott?

"– Vi är stolta att tillkännage att vi kommer utveckla till PC, Mac, Linux, iOS och Android! Utöver Steam-koder kommer vi även erbjuda DRM-fria versioner." Äntligen, en native Steam-klient till Linux! (Jag vet, I wish - dream on). 19/02 Ska bli intressant och se hur det tillslut blir, för det är inte ofta en spelstudio idag får chansen att utveckla något på egen hand utan dryga utgivare som sätter käppar i hjulet. Visserligen ingen garanti att spelet blir bra för det men det ökar ju... 16/02 Det gör otroligt ont i mig att Apple kommer att tjäna pengar på detta när det säljs till iPhone.. som att äta en väldigt god måltid, och så hittar man hårstrån och naglar i den. Jaja, det får det vara värt. 16/02 Pledge'd! Ser fram emot ett nytt äventyrsspel med Schafer vid rodret. Äventyrsgenren verkar sakta men säkert vara på väg tillbaka och det gläder mig extremt mycket eftersom att jag i princip har vuxit upp med dom spelen. Glömmer aldrig när jag satt och... 16/02 "Till MAC och iPhone" ..och (vissa)Android. :) Är nyfiken på vad det kommer bli för spel riktigt. :D 16/02 Gav en liten slant ska bli roligt med en beta fas. 16/02 Ja, det där med "dog ut" är bara en myt. Snarare är det viljan att göra bra spel som har dött ut då de stora spelbolagen anpassar sina spelkoncept för den minsta gemensamma nämnaren: den stora mängd trailertrash och lowbrows som tillkommit i spelardemog... 16/02 Extremt läckert. Jag har spelat nästan alla "deras" spel (börjar komma upp i åren nu...) Nu kommer jag spåra ur men jag kommer köpa ipad3 om ryktena stämmer. Sitter och fantiserar om att det skulle kunna väga 5-7gb (högupplösta bilder, därav storleken)... 16/02 Gav dem 15 dollar, ska bli riktigt intressant att se hur spelet artar sig. :) För övrigt älskar jag tillvägagångssättet. Den här direkta gamerdemokratin bevisar att äventyrsgenren aldrig dog ut, den har bara legat i dvala. 16/02 Kan kanske bli ett köp. Jag har otroligt lätt för att bli såld på äventyrs-spel. 16/02
Skicka en rättelse