Utvecklarna kände till att många Playstation 3-spelare sannolikt skulle stöta på tekniska problem, men hävdar att dessa enbart skulle vara "några få procent".

Visste #Bethesda redan på förhand om att många Playstation 3-spelare skulle stöta på tekniska problem med deras inköpta #The Elder Scrolls V: Skyrim-exemplar? Ja, på något annat sätt är det svårt att tolka Skyrim-regissören Todd Howards-uttalande om att bara "några få procent" skulle påverkas.

– Vi gjorde ett ton mer testande den här gången, så spelet är definitivt vår mest solida release oavsett plattform. Men sättet som våra dynamiska grejer och vårt skriptande fungerar på så är det givet att det blir situationer som påfrestar PS3. Och vi kände att vi hade mycket av det under kontroll. Men för vissa användare beror det bokstavligen på hur de spelar spelet, varierat på hundratals timmar och bokstavligen vilka magier de använder, eller vilka byggnader de gick in i, säger Todd Howard.

Han påpekar samtidigt att sparfilens storlek inte har något med skärmuppdateringsproblemen till PS3 att göra, utan att det bokstavligen handlar om hur spelaren spelar sitt spel.

Bethesda trodde att 1.2-patchen (den som fick drakar att flyga baklänges) skulle lösa alla problem, men när den inte gjorde det så vågar de inte lova samma sak inför den stundande 1.4-uppdateringen. Men genom att öppna spelarnas sparfiler och analysera vad de gjort och inte gjort hoppas de ha kommit till roten med problemen.

– Vi har en kille som har sju drakar på andra sidan världen, och en belägring på gång i en stad och 20 andra pågående quests. Och okej, det här är vad spelet försöker göra och det har riktiga svårigheter att köra allt det, säger Todd Howard.

Har du haft problem med din PS3-version av Skyrim, måntro?

Skicka en rättelse