Du kommer inte längre hitta olika runor på marken när du springer omkring och kämpar, utan istället låser du upp nya runtyper allt eftersom du går upp i nivå. Ett nytt system för förmågohantering tillkommer också.

#Blizzard har länge propagerat för att de vart oklara kring hur de tänkt hantera systemet för runor i #Diablo III. Runors syfte är att förändra förmågor och öka variationen i spelet. Fram tills inom kort har det endast gått att få tag i runor genom att de släpps av fiender, plockas upp ur kistor eller dylikt. Dessa har vart fördelade på fem nivåer i styrka, där nivå 5 var starkast. Borta på officiella bloggen låter Jay Wilson meddela att runorna inte längre kommer finnas som föremål,l utan låses istället upp allt eftersom precis som andra förmågor.

Deras mål ska vara att få till ett spel som är enkelt att hantera, men svårt att bemästra. Att det finns 120 olika grundförmågor, vilket med runor blir 600 förmågor, vilket med olika runnivåer blir 3000 olika förmågonivåer (yikes!) att balansera gjorde att det blev svårt att hantera och förhålla sig till. Du kommer från och med Beta 13 börja låsa upp runor från karaktärsnivå 6, och den upplåsta runan har en fast styrka som tidigare var ungefär runnivå 4/5. Detta innebär vidare att varje gång du går upp i nivå kommer du välja minst en ny förmåga, men oftast tre eller fyra olika saker att sätta poäng i.

Förmågosystemet är även det uppdelat i två system, ett "normal" läge där du kommer se vilka av dina förmågor som passar ihop i din snabbförmågolista (de sex förmågor som du använder åt gången), för att lätt kunna hantera den tidigare världen. För den mer avancerade användaren finns ett "elective"-läge som fritt låter dig sätta ut dina förmågor som du känner för (med runvarianter och så vidare).

Vad tror du, är det hemskt att du inte kommer finna runor eller finns det kanske något ljus att se i början tunneln?

Tack till j0k3 för detta #nyhetstips!
Att plocka upp skräp hör ju till spelserien. Gillar inte alls denna förändring, förhoppningsvis så får dom inte för sig att ändra de så de tar ännu mer tid för att få ut spelet. 22/02 Småbarn har en stor tendens att tro att de vet bäst, vilket jag fick intrycket av att du trodde med ditt inlägg. Därav liknelsen. Eftersom ingen av oss vet hur det blir och vad de gör bakom stängda dörrar, så ska man inte tracka ner på någonting egentli... 22/02 Suck... Så när du inte håller med så kallar du folk för småbarn? Många som irriterar sig på att saker försvinner från spelet såhär pass sent innan release. 21/02 Har kört betan lite och ja, jag vet inte ännu vad jag tycker, uppenbarligen eftersom det är en beta. Kommer att köpa spelet och hålla tummarna att det var värt pengarna. Jag håller med folk här att det faktiskt hade sin lilla charm att få pilla med iven... 20/02 Det är så kul att se småbarn försöka hitta fel som inte finns, och dessutom vara helt fel ute med sina resonemang. 20/02 Åter igen så klagar du på WoW, precis på den punkten jag kunde hålla med dig, just DLC. I början var WoW en dröm, som DLC-förstördes, 20/02 Jag tycker de borde ta bort equipment drops också så att de istället låses upp och uppgraderas vartefter man levlar. Mycket enklare ;) 20/02 Jag vet faktiskt inte om deras förändring av runor är bra eller dåligt. Generellt så tycker jag det är tråkigt att spel gör så att det är svårt att misslyckas. 20/02 Roliga med sådana spel är att pilla med småsaker, så om mycket automatiseras blir det inte lika roligt! Att stats trädet är borta är inte heller bra, var det bara jag som gjorde melee sorc och andra konstiga chars i d2 eller? :) Men sen är det roligt... 20/02 Så Diablo 3 blir alltså mer olikt Diablo 2... och det är en nackdel? Varför göra Diablo 2-2? 20/02
Skicka en rättelse