Uppsala-baserade spelhuset Starbreeze offentliggör att de skär ner på arbetsstyrkan.

#Syndicate-utvecklarna #Starbreeze meddelar att de säger upp 25 anställda från det Uppsala-baserade spelhuset. Anledning? Syndicate är färdigutvecklat och i dagsläget har studion helt enkelt fler anställda än de behöver.

– Det är tråkigt att vi tvingas göra personalneddragningar som drabbar medarbetare. Men vi måste minska personalstorleken efter att Syndicate slutlevererats, säger Starbreeze VD Mikael Nermark.

Styrelseledamoten Peter Törnquist avgår också från bolagets styrelse och det planeras inte för någon ersättare för tillfället.

FPS-omarbetningen av Syndicate släpps den 23 februari till pc, Xbox 360 och Playstation 3. FZ:s intryck från vår provspelning var lovande. Recensionen läser du här på FZ klockan 17 på tisdag kväll.

fint med daglönare 21/02 Till er som fick gå: Kom till Berlin och gör spel med oss på Wooga istället! :) (Får man göra sån reklam här?) 21/02 Jupp, det finns många sätt för en arbetsgivare att ta sig förbi LAS idag. 21/02 Jag har hör talas om LAS, och vet att lagen är vatten värd. Jobbar själv på ett bemanningsföretag i byggbranschen, och anställningsvillkoren är ett jävla skämt. Vi som jobbar har något som kallas för "tillfällighetsanställning" och innebär att våra anst... 21/02 Ser ut som Syndicate kommer bli en flopp. En spelstudio skulle inte sparka anställda när ett spel är klart såvida de själva ens inte tror spelet når upp till förväntningar. 21/02 Inte många företag som har kvar anställda om de inte har jobb att göra .. Men åt andra sidan så ligger nog folket nära till hands om ett nytt projekt ska startas , åt andra sidan så finns a-kassa samt att de har fått mer arbetslivserfarenhet , Och det... 21/02 Precis, förutom deras Lead och Associate Leads (om dom har några såna). Fast jag vet inte, Starbreeze kanske outsourcar största delan av sin QA-styrka. Men som sagt, har dom nån QA där så skulle jag inte bli förvånad om ca 20 av dessa 25 var från QA.... 21/02 Jag ser hellre att folk sparkas och att inte en till svensk spelutvecklare går i graven. 21/02 Dom som fick gå visste nog innan dom ens började att det var en tillfällig anställning och att dom bara vid behov skulle få en vidareanställning. Starbreeze lär inte ha fått något nytt kontrakt efter Syndicate, och har dom det så är projektet i tidigt... 21/02 Problemet är ju att vi inte sitter på hela storyn, alla utgår från att företagen är smutsiga. Det kanske var planerat på att ha ett nytt projekt som täckte 100% av folket, men som av någon anledning inte kom igång. Sen är tyvärr spelindustrin smutsig... 21/02
Skicka en rättelse