Det är inte ovanligt med köer på populära servrar i populära onlinerollspel, och framförallt vid släpp. Guild Wars 2:s overflow-system låter dig spela och uppleva medan du väntar.

Spelare av massiva onlinerollspel är vana vid att det inte är ovanligt med långa köer när man ska ta sig in på populära servrar, och inte minst när spelen precis släppts. Senast i raden var det #Star Wars: The Old Republic som inte var helt lätt att logga in i när det precis hade nått marknaden. Men #ArenaNet har tänkt till och använder sig av en egen lösning – Overflow-servrar.

– Låt mig förklara vad en overflow-server är och vad den gör. Det är en teknologi som vi även använder som vår version av ett kösystem. När en nivå eller värld du vill logga in i är full, så frågar spelet dig om du vill spela på en overflow-server – så att du faktiskt kan spela medan du är i kön. Så fort det öppnas upp en plats i din värld, så frågar spelet dig om du vill spela där med dina vänner istället. Och, du behåller alla framsteg du uppnått när du spelade på overflow-servern, förklarar Martin Kerstein på Guild Wars Guru.

Köer kommer det alltså säkerligen bli, men du kan åtminstone spela när du väntar. Vad tänker du dig om deras sätt att hantera det i nuläget närmast oundvikliga problemet?

Förresten, du missade väl inte måndagens maffiga förhandstitt från helgens betatestande? För säkerhets skull finner du FÖRHANDSTITTEN HÄR.

Dagens blogg om World vs World pvp belyser ämnet med servrar lite grann; http://www.arena.net/blog/mike-ferguson-takes-your-wvw-questions-here-and-on-reddit Så det verkar som man kan besöka olika servrar & endå kriga för en server trots allt.. =) 24/02 Hehe, dom har säkert en väldigt bra anledning till deras beslut absolut.. mest nyfiken på vad som fick dem att välja just den vägen.. bra PR kanske? Det är som sagt inte många andra som gjort det tidigare, och det kanske hjälper dem att få upp intresse... 24/02 oki ¨då är jag med rent tekniskt, en kluster fortfarande en "server", vet inte hur de löst det med tekniska specifikationer, men de har nog gett sina lösningar både en & två funderingar. Eftersom du har en massiv PvE värld, flera omgångar med stor openP... 23/02 Tänk dig ett bord. Du behöver ha väldigt tunga saker på det bordet.. Antingen så fixar du riktigt stabila ben, eller så ökar du mängden ben. Ungefär likadant fungerar multiprocessorer, de delar upp uppgifterna på flera kärnor, som en form av avbelastnin... 23/02 Igen, hur skulle det då funka med World vs World vs World där servrarna krigar motvarandra och vinner bonusar för "Sin" server?? 23/02 I sådana fall är det ju bara positivt :D Men det jag inte förstår är varför dom inte kör klusterservrar istället. Dela upp regioner i världen över flera synkade datorer, istället för avlastningsservrar.. Dvs flera datorer för en server som behöver mer... 23/02 Om du har oturen att ha valt en väldigt högpopulerad server & försöker logga in samtidigt som många andra så erbjuds du spela på en "vänt" server medans du väntar. all xp, alla pengar och material etc som du sammlar på dig under tiden får du med dig til... 23/02 Alrighty, jag är ju som sagt inte beläst och spelar inga MMO-spel förutom Mortal Online, och där är det en stor värld, där världen är indelad i regioner som består av olika datorer(hosts) Men vad innebär då detta? Innebär det att du kommer hamna på en... 23/02 inget offline mode. Server vs Server vs Server combat, med bonusföremåner för vinnarna, klart att det inte kommer delas upp på flera då. Och folk kommer vilja spela tillsammans, gammla guilds från första guildwars kommer vilja vara på samma servrer och... 23/02 Smart lösning! 23/02
Skicka en rättelse