The Witness, äventyrsliret på en ej bebodd ö, kommer även ta mycket mer tid att lira igenom än Jonathan Blow först hade tänkt sig.

För bara några år sedan skrevs det spaltmeter om tidspusslaren #Braid, utvecklat av Jonathan Blow. Hans nästa större titel, #The Witness närmar sig färdigställning allt mer, och borta på spelets officiella sajt beskriver Jonathan en längre spelsession. Till att börja med nämner han att spelet i nuläget har 440 olika pussel att lösa, och när han tillsammans med en vän tillika speldesigner spelade igenom två områden tog det dem nio och en halv timme.

Tidigare när han blivit tillfrågad hur långt spelet skulle kommer ta att spela igenom, så har han svarat 10-15 timmar. Men då endast två av områdena tog nästan tio timmar att spela igenom (han planerar att putsa till dem och få ner det till 6-7), säger han kort att det kommer ta mycket längre tid än så.

The Witness släpps endast till pc och ios, eftersom Jonathan inte kände det värt att utveckla till konsoler som är mer än fem år gamla.

Någon gång i år är det tänkt att det ska släppas.

ios duger gott till allt utom spel. Men konsolerna är ju rena spelmaskiner och klarar inte den uppgiften bra längre, inte prestandan iaf :) 27/02 Med andra ord så ska utvecklarna även dissa lite äldre datorer och helt plocka bort grafikinställningarna? För vad är det för mening att utveckla ett spel till en dator som kanske har 3-4år på nacken? T.ex. i7 920 och ett GTX280. En fullt kapabel maskin... 27/02 Vänta va, försöker du påstå att ios maskiner är bättre än ps3 / 360 hårdvarumässigt? 27/02 Dagens konsoler är rent ut sagt skit. Jag förstår honom att han inte orkar bry sig om konsolerna. Samtidigt så mistar han pengar genom att inte släppa det på konsol. 27/02 Ska bli kul att se vad han knåpat ihop. Braid är för mig ett av spelhistoriens viktigaste och bästa spel. Hoppas verkligen han lyckas igen! 27/02 Tycker oavsett han är förnuftig. Vi kan dissa konsolerna ett tag genom att göra pc spel eller göra pc spel före sedan porta till konsol. PC har fått vara näst intill den som allt portas till efter det gjorts till ps3/xbox. eller behöver inte ens vissa... 27/02 Att konsoller som är mer än 5 år gammal inte skall vara värda att arbeta på även om din mjukvara är fullt kompatibel med hårdvaran makes zero sense. Om inte kontrollerna är endast egentligen anpassningsbara till PC och iOS eller liknande. 27/02 Tror nog även att Microsoft skrämt honom en del med det krångel man får gå igenom för att släppa ett spel på Live, han verkade inte helt glad med allt extra jobb han tvingades gå igenom för att få Braid Live-certifierat. 27/02 Nä han är förnuftig och går motsatt riktning och dissar konsol för pc jämfört med andra företag som tar konsolen före sedan portar till pc och gör skit spel som knappt är spelbara 27/02 Vadå inte värt att utveckla till konsoller mer än 5 år gamla? Det betyder ju bara att dom har en större spelarbas och fungerar spelet på iOS grafikmässigt så lär det ju funka till 360 och ps3 också? Tycker han verkar prettig och dryg den där Blow. 27/02
Skicka en rättelse