Utgivarnas respons är att gratulera och sedan "prata om spel som de alltid har gjort", menar den geniförklarade spelskaparen.

Tim Schafer, mannen det uppmärksammade spelarfinansierade äventyrsspelet Adventure, tror inte att hans Kickstarter-projekt kommer få så stor betydelse för utgivarna som många kanske hoppas. Istället menar han att det är "business as usual".

– Det här är bara ett av våra projekt. Vi har fyra team här. De andra teamen är fortfarande därute och pitchar nya idéer till utgivare och deras respons har alltid varit "åh, det där var jättebra – gratulerar. Men låt oss nu prata om spel som vi alltid har gjort", säger Tim Schafer.

– Jag tror inte att några utgivare darrar av rädsla – de är snarare "åh, två miljoner dollar, vad sött! Det är marknadsföringsbudgeten för det lilla spelet jag jobbar på". Det är inte en stor summa pengar för dem. Men det är en stor summa pengar för oss, förklarar han.

I skrivande stund har Tim Schafer samlat in nästan 2,3 miljoner dollar, vilket är klart mer än de 400 000 dollar som ursprungligen efterfrågades. Extrapengarna kommer att användas till att släppa spelet till fler plattformar än pc, röstskådespeleri och lokaliseringar till språk som tyska och franska, med flera. En bakom kulisserna-film kommer också att göras, som kommer att dokumentera utvecklingsprocessens alla steg.

Väldigt bra sagt, men det lär ta mycket längre tid innan det kommer att dö ut. Dessa kapitalistiska spelindustrier som utnyttjar nutidens mjölkningshysteri vet tyvärr att den breda massan inte kommer att bry sig för en lång tid förran de utmjölkade spel... 29/02 Det är inte en coincidence att väl utbildade arbetare i "industrin" lämnar samma industri för att nystarta ett indieprojekt. Jag tror att Industrin som sig borde ta en verklighetscheck, ungefär vad hollywood borde göra när de värderar en skådespelare... 29/02 Håller med dig, det är det som är trist med dagens marknad att för många faller i den fällan som film/musik branchen är i, gör samma skit om och om igen. De spel som exalterar mig mest nuförtiden är indie utvecklade titlar. Oh Dragons Lair kommer jag... 29/02 Struggle ska jag vara ärlig tror jag inte på det jag skrev ovan heller men jag hoppas på det. Bra skrivet och ja jag håller med dig även om jag som sagt hoppas på att vi båda har fel och att spelare börjar tröttna på att spela samma spel i ny förpacknin... 29/02 Verkligen! Kan man skippa skippa reklamen kan man göra spel i stället för pengarna! Hellre 2 miljoner till några intelligenta och innovativa utvecklare än 200 miljoner för samma COD igen ( det må kallas en AAA titel, men dom klarar inte ens av FOV-instä... 29/02 Förstår vad han menar, 2 miljoner är ju sött men det är långt ifrån 50-200 miljoner som behövs för AAA-titlar nu för tiden, lägg till reklam och liknande och det är en ännu större siffra. Trots det är det väl kul att mindre projekt kan få en chans :) 29/02 Kan hålla med dig om ditt argument och din tanke, men generellt sett tror jag ändå inte på det. Folk i största allmänhet, hatar förändringar de vill ha samma sak som de haft. Du nämner Syndicate, ett perfekt exempel. De tog ett gammalt spel och gjorde... 28/02 Schafer har ännu inte gjort ett dåligt spel för mig (Har iofs inte testat Brutal legend, kanske borde göra de) Men såna här saker gör mig glad, det behövs "friskare" spel och inte FPS nr 3425. 28/02 Det jag skrev ovan handlar om att folk även slutar köpa deras spel, om det här formen av spelutveckling blir populär så lär även mer och mer utvecklare använda sig av den, en annan utvecklare kollar nu upp om det finns ett intresse för en fortsättning... 28/02 Undra om det är Ubisoft som han citerar :] 28/02
Skicka en rättelse