Gänget på fyra blir del av det svenska företaget och hjälper till att utveckla ett officiellt servergränssnitt.

Under december 2010 släppte fyra tappra individer server API:t Bukkit till #Minecraft, vars syfte var att hjälpa serverhållare att hålla koll på sina servrar och modifikationer. Tidigt var de i kontakt med #Mojang Specifications för att säkerställa att de inte trampade någon på tårna. Populariteten ökade och gänget bakom Bukkit kom i kontakt med spelmodifikationssajten Curse som till och med skickade dem till förra årets Minecon, vilket de sannerligen inte hade väntat sig då Bukkit är ett open source-program vars syfte inte var att dra in kosing. Ett positivt och konstruktivt möte med Mojang skedde, och igår kväll röjdes att Warren Loo, Erik Broes, Nathan Adams och Nathan Gilbert numer är officiellt med på skutan.

Till att börja med får Bukkit-gänget hjälp av Mojang att få till officiellt stöd till version 1.2, för att snabbare ge serveradministrörer en möjlighet att just hålla bättre koll på sina servrar. I längden är målet att använda gängets förmågor i samråd med resten för att få till ett fräsigt nytt server API för allsköns folk. Mojang förklarar att de valde att arbeta tillsammans med männen bakom Bukkit istället för exempelvis Spout eller Forge för att Bukkit-gänget inte bara tänkte på modifikationerna i sig, utan alltid hade serveradministrörerna i åtanke.

I början av december förra året tillkännagavs att Markus Persson slutade som lead designer för Minecraft, och istället är det numer Jens Bergensten som har huvudansvaret för utvecklandet.

Hur tror du att det kommer påverka pixelfesten?

Skicka en rättelse