Utvecklarna säger att de haft "50, 60 personer" på projektet under nästan fyra år och vill därmed tysta de som tror att återupplivningen av Xcom är något annat än en ordentlig storsatsning.

Nyligen uttryckte den ursprungliga Xcom-skaparen Julian Gollop sig tvivlande kring budgeten#Firaxis kommande nyversion av den odödliga pc-klassikern. Sett utefter de bilder som hittills släppts så tippade Julian Gollop på att titeln inte var någon större satsning. Detta dementeras nu av utvecklarna själva, som ser spelet som en riktig AAA-titel, det vill säga storproduktion.

– Vi är 50, 60 personer, jag vet inte exakt. Vi har jobbat på det under tre och ett halvt år, fyra år. Det är ett stort, stort spel. Det är definitivt lika stort som något annat spel vi gjort här på Firaxis. Det är enormt. Det är som att lotsa en stor gammal båt, säger spelets lead designer Jake Solomon.

Han bekräftar också att gränssnittet kommer te sig en smula annorlunda beroende på om du spelar på pc eller konsol. Alla features och allt kommer vara intakt även i konsolversionerna, men till pc får spelarna lite mer valmöjligheter med mer avancerad zoom och bättre överblick. Jake Solomon bekräftar också att Xcom släpps i butik till konsol och att det alltså inte blir frågan om en nedladdningsbar titel.

För att läsa hela intervjun om ursprungliga Xcom-skaparen Julian Gollops tankar kring Firaxis försök att återuppliva titeln så går du hit.

För att läsa hela intervjun med Xcom-spelets lead designer Jake Solomon så går du hit. Alternativt kan du kika på lamor istället.

Missade du att det var 2 sidor på intervjun? I alla fall, på nästa sida kan man läsa detta "I'm guessing it isn't a hugely big-budget title, so I think they'll be sticking to fairly safe ground. I don't think there will be any technical innovations in... 09/03 Dem? 09/03 Det enda han sa om screenshotet han fick se var ju om kameran, och lite om vad som kan behöva förbättras i en uppföljare, han sa ju inte alls att han tvivlade på deras budget. 08/03 Låter skitbra, men hade köpt det endå. Hoppas på någon cool collectors! :) Firaxis borde bjuda in Gollop och låta honom ta en titt. 08/03 Detdär må jag säga var enna riktigt tjusiga lamor! Spelet såg också ganska kul ut. 08/03 Jag tror inte du läste nyheten så noga :) Det är alltså XCOMs lead designer som inte har koll på de anställda, inte Gollop. Detta beror nog på att personalen roterar lite på Firaxis, och det är därför svårt att räkna. Vad gäller produktionstiden så finn... 08/03 Mkt möjligt, tyvärr ser det just ut att bli mindre "strategi" i denna remake än orginalet. Men blir säkert ett bra spel ändå. 07/03 Preaching to the choir! Jag tycker det ser väldigt lovande ut :D 07/03 Nä, han har ingen insyn alls men har en bra anledning att snacka skit om spelet. Han promotar ju förstås sitt egna nya spel Ghost Recon Shadow wars och vill naturligtvis att det ska framstå som något mycket bättre än det som Firaxis gör. De är av samma... 07/03 Jag tycker det ser intressant och lockande ut. 80% köp för min del 07/03
Skicka en rättelse