Företaget bakom The Witcher-serien går ut med sin ståndpunkt att DRM inte är varit värt den tid och kostnad det krävdes att implementera i tidigare spel.

#CD Project RED, gänget bakom #The Witcher-serien, snackade på GDC 2012 om att företaget aldrig kommer använda sig av DRM-system för att skydda sina produkter mot piratkopiering. Varför? Jo, deras senaste spel #The Witcher 2: Assassins of Kings sålde väl ändå och till deras förvåning var det den DRM-skyddade versionen som cirkulerade på piratkoperingsnästen, och inte den DRM-fria GOG-utgåvan.

– Inget kommande spel vi ger ut kommer använda sig av DRM igen, det gör det bara onödigt komplicerat. Vi släppte spelet, det crackades på två timmar, vilket inte var någon tid for Witcher 2. Vad som verkligen förvånade mig var att piraterna inte använda sig av GOG-versionen, som inte var skyddad. De tog SecuROM-utgåvan, crackade den och sa 'vi crackade den' -- samtidigt som det finns en oskyddad version som släpptes samtidigt. Man skulle kunna tänka sig att GOG-utgåvan borde vara den som flöt omkring på webben, sa CD Projekt-bossen Marcin Iwinski.

I ett eftersnack med Joystiq klargjorde han sin ståndpunkt.

– DRM skyddar inte ditt spel. Om det finns exempel när det lyckas med det, kanske folk borde fundera kring att använda sig av det, men då blir det inte sällan problem för lagliga kunder.

Du missade väl förresten inte att vi precis provat på konsolvarianten av The Witcher 2?

Skicka en rättelse