Det var #id Software som lärde oss att skjuta med hagelbrakare och vräka iväg raketer mot våra motståndare och de var troligen bland de första att licensiera ut sin spelmotor till andra företag. Så förblev det också i många år men idag är deras titlar inte självklara fullpoängare och det är istället #Epics kod som driver många spel.

På Next Generation hittas en intervju med frontmannen Todd Hollenshead om läget, med mycket snack om #Enemy Territory: Quake Wars, i samutveckling med Splash Damage, som kanske blir början på företagets återtåg till actionspelens tron.

Epic är väl ett mycket större företag än vad id software är? Till personalantalet menar jag? Sen koncentrerar ju sej Epic mer på att licensera ut sin teknik än vad id software gör, som bygger sin grafikmotor för att passa just det spel dom tillverkar... 14/04 Kan inte påstå att jag såg för mycket av miljöerna i FEAR. Pallade inte spela mer än några minuter pga av motorn var så brutalt ooptimerad, laggade balle utan att vara särskilt snyggt. Hade väl inte direkt nån high-end dator då men fanns bra mkt snyggar... 13/04 Äh, miljöerna var väl inte så hemska i Fear? visst de var tråkiga, men det va rju kontors och lagerlokaler till största delen... hellre att de håller de sådär tråkiga än att de får tuppjuck och slänger in en helt malplacerad alienvärld bara för att få... 13/04 Huruvida spelet som sådant var trist eller inte uttalar jag mig inte om, tyckte det var rätt livat som spel. Men miljöerna var som p_p säger det är dötrist att titta på, lite som quake1 fast i högre upplösning, brunt, grått och lite mer grått.. Ok, beig... 13/04 FEAR är en udda grafikupplevelse, skulle jag säga. Miljöerna är väldigt tomma och stentrist designade (mer så än Doom 3, där det är betydligt mer props), men alla effekter som kommer i eldstrider är ju jättebra. Sedan är motorn grovt ooptimerad, vilket... 13/04 fear hade inte dötrist grafik vet inte hur man kan komma till den slutsatsen . sp var ju super skoj Däremot så var mp delen ganska trist 13/04 FEAR är verkligen dötrist när det gäller grafik. Vet inte riktigt varför det blev så hypat, kan inte minnas nåt tillfälle i det när det var snyggare än D3. FEAR kanske blev hypat för att det krävde en massa av datorn och därför måste vara "bra" (=snyggt... 13/04 Vad var det som var så öppet med FEAR? Vad vitt jag vet så var det bara tråkiga och instängda korridorer, med här och där "instängd öppna" ytor. :) 13/04 Id blundade nog för motståndet samtidigt som dom blundade för framtida hot när dom gjorde Doom 3. Idag så finns det ju bättre skräck i större miljöer med FEAR, välutvecklad fysik och grafik i väldigt stora och optimerade miljöer med HL2, advancerad graf... 13/04 Vad jag minns med både Doom 3 och Prey är att jag kunde spela dem på medium grafikinställningar med rätt schysst FPS på min skitdator. Det är kännetecken på en bra grafikmotor enligt mig, inte "WOW!"-grafik. Å andra sidan har jag aldrig haft problem med... 13/04
Skicka en rättelse