"Sluta tro att du är en producent som kan säga åt oss var och när vi ska utveckla vårt material", säger tidigare Mass Effect-utvecklaren Christina Norman.

En av dagens hetaste FZ-snackisar är den om From Ashes-paketet i Mass Effect 3, ett avslöjande som fått fansen att ge #Electronic Arts och #Bioware svidande kritik för deras sätt att hantera DLC. Nu kommer tidigare Mass Effect-utvecklaren Christina Norman till försvar för sin tidigare arbetsgivare. Hon menar på att spelarna ska sluta tro att de är producenter som kan bossa runt utvecklarna som de vill.

– Det finns ingen mening i att släppa DLC ett år efter att ditt spel kommit ut och de flesta människor redan har sålt tillbaka spelet till Gamestop tre gånger. Det betyder att det måste ut tidigt; det betyder till och med dag ett-DLC, säger Christina Norman.

– Dag ett-DLC är en hemsk sak för vissa spelare. Spelarna gormar och skriker – de känner inte till något om detta DLC-paket som är på väg mer än dess namn. Men då låter det "åh, det här spelet måste vara ofullständigt, spelet måste vara förstört". Spelutvecklare är inte onda. Vissa är onda. Men de flesta är inte onda. Vi vill bara släppa fantastiska grejer. Så spelare snälla, ge oss en chans. Bedöm våra spel baserat på vad de är. Bedöm DLC efter vad det är. Sluta tro att du är en producent som kan säga åt oss var och när vi ska utveckla vårt material.

Christina Norman jobbar numera hos #League of Legends-utvecklaren #Riot Games. Håller du med henne, eller tycker du att EA och Bioware förtjänar kritiken de fått kring DLC-kontroversen med Mass Effect 3?

Mens idag eller? :O Men ja kanske sant att det inte nödvändigt viss behövs för huvud storyn, men det påstod jag inte heller... "klippt bort en bit av huvud spelet," Alltså saker som "ska" va med i spelet, men dem klippt bort och sedan säljer för extra... 23/03 DLCs är extramaterial som icke är viktig eller vital för spelets story. Lär dig skillnad innan du spottar ur dig intelligensbefriat skitsnack. 23/03 Så sant så sant. Spelarna tror att de är producenter som ens har något att säga till om.. Så fel de har!. Man kan köpa spelet eller låta bli, men någon rätt att gnälla över att EA vill tjäna igen de förlusterna de gör på stölden är inget man kan klandra... 23/03 Måste säga att jag håller med Christina Norman om att spelare klagar ibland alldeles för mycket på att ett spel släpper DLC:s för snabbt. Spelare bör ge utvecklarna fria händer att experementera och prova sig fram till att göra bättre spel. Jag gillade... 19/03 Jo, det går... För du missar hela min poäng. Min poäng är, om jag tillverkar och säljer något, vad som helst, så väljer jag vad som ska ingå, och du väljer om du vill köpa. Så enkelt är det... 15/03 Slutet kan ju ha påverkats av beta-läckan tidigare i år. Precis som PcGamer så har jag inte spelat spelet, men jag är fortfarande hoppfull. De tidigare ME-spelen har stått mig nära hjärtat, och jag tror inte att trean kommer att göra mig besviken. 15/03 Jag kan hålla med om det börjar urarta rejält och visst förstår jag Bioware. Om jag skulle bli tillsagd vad jag ska göra och inte får fritt spelrum så skulle jag nog snabbt förlora all kreativitet då det inte längre är jag själv som styr. Jag har full... 15/03 Grejen med just det här att Mass Effect 3 ska ha ett annorlunda slut är ju att det påverkar kreativiteten hos företaget. Om fansen nu känner att storyn inte går som de vill och deras vilja går igenom i det här så ifrågasätter jag nödvändigheten av att... 15/03 Var mer menat för de som inte verkar förstå vad ordet betyder, är så himla trött på att höra alla kommentarer om att man bojkottar ett spel och sedan laddar ner det för att man vill ha en ursäkt för att inte betala. Som sagt bojkott innebär att man inte... 15/03 Det går inte att jämföra "lädersäten" med nedladdningsbart material som utvecklats samtidigt som spelet och helt enkelt valts att inte ta med i spelet. Lädersäten och sådant är ett tillval som finns redan innan bilen har släppts, materialet är inte spec... 15/03
Skicka en rättelse